Brussel wil lager BTW-tarief voor digitale media

Belastingen

De Europese Commissie wil dat digitale media voortaan in het lage btw-tarief van 6 procent vallen. Dat is goed nieuws voor uitgevers.

Lezers van digitale kranten, tijdschriften en boeken betalen in Nederland nog 21 procent BTW. Foto iStock

Digitale krantenabonnementen en elektronische boeken mogen voortaan onder het lagere btw-tarief vallen. Dat heeft de Europese Commissie (EC) donderdag bekendgemaakt.

Dit betekent in Nederland dat de btw die consumenten moeten betalen op online edities van dagbladen, tijdschriften en boeken, kan zakken van de huidige 21 procent naar 6 procent. Betaalde elektronische media zouden nu fors goedkoper kunnen worden. In de huidige wetgeving geldt het lage tarief alleen voor traditionele, gedrukte publicaties.

Het voorstel is goed nieuws voor uitgevers die de slag naar ‘digitaal’ moeten maken, maar daar minder verdienen dan zij met gedrukte producten doen. Uitgevers vragen al jaren om een verlaging van het tarief. Zij vinden dat het hun pogingen om te innoveren op digitaal gebied in de weg staat.

De mogelijkheden om de btw verlagen moeten nog (unaniem) worden goedgekeurd door de Europese ministers van Financiën en het Europees Parlement. Verwacht wordt dat de verlaging dan op 1 januari 2018 zou kunnen ingaan. Dan mogen landen zelf bepalen hoe hoog het tarief op online publicaties is.

Politieke partijen in Nederland drongen al langer aan om het verschil in btw voor gedrukte en online media op te heffen. Begin deze week, tijdens het debat over de mediabegroting, liet staatssecretaris Dekker (Media, VVD) weten voor een verlaging te zijn. Daarvoor moest eerst de Europese richtlijn worden aangepast.

Die richtlijn is nu technologie-neutraal geformuleerd. Het maakt niet meer uit of een krant, boek, of tijdschrift op papier of op internet verschijnt. Dat zou een digitaal abonnement goedkoper kunnen maken – of uitgevers een hogere winstmarge kunnen geven op digitale producten. De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) stelde eerder deze week dat de verlaging ten goede moet komen aan de journalistiek. En niet alleen aan de uitgevers.

De verlaging geldt voor alle online publicaties, „voor zover ze niet volledig of grotendeels uit muziek of video bestaan”, aldus de Commissie. Dat schept mogelijkheden voor vernieuwende journalistieke initiatieven zoals De Correspondent en Blendle. Op een jaarabonnement van 60 euro draagt De Correspondent nu 12,60 euro btw af. Dat wordt 3,60 euro.

Overigens vallen digitale media in bijvoorbeeld België en Frankrijk al langer onder een laag btw-tarief. Franse online media hoeven slechts 2,1 procent btw te betalen.