Uncle Sam ten voeten uit

De nieuwe Edge van Ford staat als een huis, vindt

Veel auto, weinig fratsen.

Voor grote, hoekige Fords mag je me wakker maken. Ze floreerden in mijn jeugd, de jaren zeventig. De Ford Granada MK II was met zijn Bauhausachtige contouren mijn favoriete limousine na de Mercedes S-klasse. Een verfijnde auto was het niet. Mercedessen waren beter afgewerkt, BMW’s sneller. Maar de Granada’s hadden de ordelijke generositeit die toen des Fords was, de stations helemaal. De zescilinders kalm maar zeker, de grote lijnen immer op het rechte pad.

In de jaren negentig bekoelde de sympathie toen Ford de winkelhaken in de mal van een designfilosofie trachtte te persen, New Edge. Die hield in dat ze arty-farty diagonalen kriskras door de vlakken trokken en het schots en scheve resultaat verkochten als esthetisch programma. De poging tot upgrading botste jammerlijk met de burgerlijke insteek, het was AVRO-TROS op VPRO-revier. Hoewel die misstanden zijn rechtgezet, blijven Fords tot de dag van vandaag te vormenrijk.

Maar volumineuze Van-achtige Fords als de Galaxy en de S-Max droegen hem voort, de onverstoorbare gerechtigheid die op hun schaal minder vatbaar is voor artistieke Spielerei. Bij grote Fords blijken rechte lijnen toch de snelste weg van voor- naar achterbumper. Met een SUV die Edge heet, ben ik alleen al door zijn naam ingenomen. En goddank is hij alles waar je bij een Ford op hoopt: een mooie, grafisch afgeklede fat ass.

Hij komt uit de VS, waar hij in 2014 als middelgrote SUV werd gelanceerd. De Amerikaanse tak van het Ford-concern voert een eigen modellen-lijn waarvan bij ons alleen de Mustang wordt geïmporteerd. Door het besluit alsnog Yank Twee te laten overkomen, hoefde Ford voor Europa geen aparte top-SUV te ontwikkelen, want wat daar middenklasse heet, valt hier onder de grote maten.

Voor zijn transfer moest hij eerst langs de monteurs. De geruisloze maar milieuvijandige zescilinder benzinemotoren konden niet meeverhuizen. Daarom is hij hier uitsluitend met de van de Ford Mondeo bekende diesels leverbaar, die zich met hun CO2-uitstoot nog enigszins kunnen vertonen. De blokken leveren 180 en 210 pk, meer dan zat. Gezien het gewicht van de Edge – al naar gelang uitvoering 1.810 en 1.840 kilo – zijn ze een blessing in disguise met hun massieve trekkracht. Voor de Europese consument, die volgens de statistieken niet van zacht houdt, is het onderstel daarnaast steviger afgesteld dan in Amerika.

Verder is hij Uncle Sam ten voeten uit gebleven: een riant stuk vlees, all-you-can-eat. De Edge staat als een huis en zijn transportcapaciteiten zijn aanzienlijk. Het laadruim slikt 600 liter bagage, met omgeklapte achterbank 1.850. Lange inzittenden komen door de royale hoofdruimte voor en achter niet in de buurt van het dak. Je bent een comfortabele verstekeling in het ruim van een onzinkbaar schip. Hij is niet benauwd, dat bevalt me aan hem, maar het meest verrassend is zijn rijgedrag. De ‘active noise cancellation’ ofwel Actieve Ruisreductie – een akoestisch systeem dat geluid bestrijdt met tegengeluid – onderdrukt de dieselsoundtrack effectief en door dat uitgeharde onderstel met de standaard geleverde vierwielaandrijving valt er ondanks hoogte en formaat aardig mee te sturen.

Hij is kortom wat een Ford moet zijn, veel auto zonder hoogbourgeoise fratsen. De uitrusting van de door mij gereden Bi-Turbo Sport is Amerikaans compleet met automaat, digitale radio, een groot multimediasysteem met kleurenscherm, klimaatregeling en keyless entry. In het topmodel Vignale ontbreekt het helemaal aan niets.

Op één ding na dan: hitgevoeligheid. De solide Edge heeft het stigma van de Nederlandse hotelketen waar het goed en ruim slapen is en waar de koffie beter smaakt dan in menig hipstercafé, maar waar de fijngevoelige design-hotelganger geen voet over de drempel zet. Helaas: de testauto kost 65 mille. Daarmee is hij kansloos tegen de hoger aangeschreven luxe-SUVs van Audi, BMW of Mercedes, waaraan het logoverslaafde 50-pluselectoraat met liefde meer besteedt. Het denkt dat in een Edge na 50.000 kilometer iets gaat rammelen dat bij BMW op zijn plaats blijft. Ik moet het nog zien.