Nederlands bedrijf opent in China honderd VR-bioscopen

VR-bioscoop

Het Nederlandse bedrijf &Samhoud Media opent honderd VR-bioscopen in China. Dit is nog maar het begin, zegt de oprichter.

In China betalen bezoekers rond de 65 yuan (9 euro) voor de VR-bioscoop. Foto Samhoud Media

Het begon in september met een mailtje vanaf een obscuur emailadres. „Dragonfly96@hotmail.com, of iets in die trant”, vertelt de 26-jarige ondernemer Jip Samhoud. Hij is oprichter van virtualrealitybedrijf &Samhoud Media en uitbater van ’s werelds eerste VR-bioscoop: The VR Cinema in Amsterdam.

Obscuur of niet, onder aan het mailtje stond de naam van de Chinese ambassadeur in Den Haag. „Of we naar Boston wilden komen om te praten over de opening van honderd VR-bioscopen in China.”

Het bleek geen grap. Amper tweeënhalve maand later ligt er een deal met de Chinese elektronicagigant Gome Group. „Dat is de Mediamarkt van China”, vertelt Samhoud, „maar dan een tandje groter”. De Gome Group heeft 2.200 winkels in China. „Elk met het drievoudige oppervlakte van de gemiddelde Media Markt.”

In samenwerking met &Samhoud Media opent de Gome Group tenminste honderd VR-bioscopen in zijn winkels, ieder met 50 tot 100 stoelen. De eerste vijf bioscopen gaan eind deze maand open in Shanghai, Beijing, Shenzhen, Tianjin en Shenyang. Daarna, zo is contractueel vastgelegd, volgen vijftig bioscopen in het voorjaar en de rest in de loop van volgend jaar.

&Samhoud Media wordt geen eigenaar van de bioscopen, maar levert het concept, de merknaam The VR Cinema, technische ondersteuning en doet de filmdistributie voor alle bioscopen. In ruil daarvoor ontvangt het Nederlandse bedrijf een niet bekend gemaakt percentage van de opbrengst uit de kaartverkoop.

In Nederland betalen bezoekers 12,50 euro voor een ticket om een half uur op een draaiende stoel naar de laatste VR-producties te kijken, in China ligt de prijs voor een ticket rond de 65 yuan (9 euro).

„Chinese consumenten zijn nieuwsgierig naar virtual reality”, vertelt Samhouds Chinese zakenpartner Bin Gu over de telefoon. „Nu kunnen ze de techniek uitproberen. En als het bevalt, lopen ze direct door naar het schap in de winkel om een VR-bril mee naar huis te nemen.”

Wereldwijd netwerk

Als het aan oprichter Jip Samhoud ligt is het Chinese avontuur de eerste stap naar een wereldwijd bioscoop- en distributienetwerk. „We zijn ook in gesprek met partijen in Rusland, India en de Verenigde Staten.”

De VR-filmindustrie staat nog in de kinderschoenen, maar hij zou best eens op de traditionele filmmarkt kunnen gaan lijken, denkt Samhoud. Een markt waarin producenten, distributeurs en filmhuizen ieder hun eigen rol spelen. „We voeren onderhandelingen met de grote internationale producenten om hun VR-films eerst beschikbaar te maken voor een bioscooprelease en pas daarna via apps of kanalen als YouTube onder consumenten te verspreiden.” Dat is interessant voor producenten, omdat het zicht geeft op een nieuw verdienmodel. Ook biedt het nieuwe marketingmogelijkheden. Samhoud ziet een industrie voor zich waarin VR-films net als Hollywood-films met grote marketingcampagnes en door de klinkende namen van beroemde acteurs aan de man worden gebracht.

Overigens doet start-up &Samhoud Media, waar nu 45 mensen werken, de VR-bioscopen er slechts naast. Het bedrijf is vooral bekend als VR-producent van onder andere de virtualreality-app bij de Dino-actie van Albert Heijn en ’s werelds eerste VR-balletvoorstelling van Het Nationale Ballet.

Zijn consumenten wel te porren voor een VR-bioscoopbezoek? Samhoud denkt van wel. „Bezoekers komen naar traditionele filmhuizen voor de belevenis, de nieuwste technologie en de nieuwste content. Dat bieden wij ook. En dat concept is nog geen jaar na de lancering al winstgevend.”

Aan ambitie heeft de 26-jarige ondernemer geen gebrek. „Ik zeg weleens: we zetten niet alleen een bedrijf op, maar een hele industrie.”