IS: vanuit strijdgebied niet meer op sociale media

Berichten zouden volgens IS getraceerd worden, met bombardementen als gevolg.

Iraakse troepen bombarderen IS-strijders in Mosul bij de herovering van de stad op de terreurbeweging. Foto Ahmad Al-Rubaye / AFP

Volgelingen van Islamitische Staat (IS) die zich bevinden in strijdgebied, moeten stoppen met het verspreiden van berichten via sociale media. Dat heeft de terreurbeweging donderdag aan zijn aanhangers laten weten, zo schrijft persbureau Reuters.

Twitter, Facebook en Telegram behoorden altijd tot een belangrijk onderdeel van de mediastrategie van IS. Met hulp van online propaganda lokte IS tienduizenden buitenlandse strijders naar het zelf gestichte kalifaat. Maar nu lijkt de terreurbeweging zichzelf in de vingers te snijden met aanwezigheid op sociale media-netwerken.

Volgens de groepering traceert de internationale coalitie tegen IS namelijk de locatie vanaf waar de berichten verstuurd worden om vervolgens die plekken te bombarderen. Dat heeft al aan enkele IS-commandanten het leven gekost, aldus de terreurbeweging. Sinds begin dit jaar zijn er zeker twintig commandanten van IS gedood door de internationale coalitie geleid door de Verenigde Staten.

In de aan IS gelieerde publicatie al-Naba valt het volgende te lezen over het gebruik van sociale media door volgelingen van de terreurbeweging:

“Als je vanuit Mosul op programma’s zit als WhatsApp en Telegram, is de kans groot dat je getraceerd wordt en dat je in contact komt met een persoon die je gaat volgen. Op deze manier identificeren ze de locaties van Islamitische Staat.”

Hollywood-achtige uitstraling

IS gebruikt onder meer Twitter om hun video’s onder de aandacht te brengen. De video waarin IS-leider Al-Baghdadi in juni 2014 het kalifaat uitriep, was via Twitter binnen de kortste keren op computerschermen wereldwijd te zien.

Voor het produceren van die video’s heeft de terreurbeweging zijn eigen mediacentrum: Al-Hayat (‘Het leven’). Die propaganda-afdeling is ook verantwoordelijk voor de onthoofdingsvideo’s met Hollywood-achtige uitstraling.