EC: lager btw-tarief voor digitale media

De Europese Commissie stelt voor om het btw-tarief voor online media ook onder het lage btw-tarief van 6 procent te laten vallen.

De officiële lancering van de digitale krantenkiosk Blendle. Foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

Digitale krantenabonnementen en e-boeken mogen voortaan onder het lagere btw-tarief van 6 procent vallen. Dat heeft de Europese Commissie (EC) op donderdag bekendgemaakt.

Dit betekent in Nederland dat de btw op online edities mag zakken van de huidige 21 naar 6 procent, waardoor ze fors goedkoper kunnen worden. In de huidige wetgeving geldt het lage tarief alleen voor traditionele, geprinte publicaties.

Den Haag al lang voorstander van lager btw-tarief voor online media

Veel politieke partijen in Nederland drongen al langer aan om het verschil in btw-tarief voor geprinte en onlinemedia op te heffen. Begin deze week, tijdens het debat over de Mediabegroting van 2017, liet staatssecretaris Sander Dekker (Media, VVD) nog weten voorstander te zijn van de verlaging van het btw-tarief. Daarvoor moest eerst de Europese wetgeving worden aangepast.

Het Europees Parlement en de EU-lidstaten moeten het voorstel eerst goedkeuren voor het kan worden ingevoerd.

EU-loket voor btw-aangifte

Een ander voorstel van de EU is de oprichting van een Europees loket, de ‘One Stop Shop’, waar bedrijven digitaal btw-aangite kunnen doen voor online handel in het buitenland. De verschillende btw-tarieven in EU-lidstaten zorgen voor een enorme kostenpost. Met deze maatregel hoopt de Commissie 2,3 miljard euro te besparen en 7 miljard extra aan btw op te halen in de Europese landen.

Verder wil de Commissie het makkelijker maken voor startups en kleine bedrijven om online zaken te doen in andere EU-lidstaten. Zij mogen nationaal hun btw-zaken afdragen wanneer ze producten verkopen onder het bedrag van 10.000 euro.

    • Huib de Zeeuw