Duitsland mag tol heffen op snelwegen

Duitsland mag tol heffen op de Autobahn. De Europese Commissie is akkoord gegaan met maatregelen om discriminatie tussen Duitse en buitenlandse weggebruikers uit te sluiten.

Foto ANP / Marcus Brandt

Duitsland mag tol gaan heffen voor personenauto’s op de Autobahn. De Europese Commissie is donderdag akkoord gegaan met een aantal maatregelen om discriminatie tussen Duitse en buitenlandse weggebruikers uit te sluiten. Dat melden de persbureaus Reuters en ANP.

Nederland en Oostenrijk nemen hier geen genoegen mee en stappen gezamenlijk naar de Europese rechter, zei minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu, VVD) donderdag in Brussel. Mogelijk sluiten België en Denemarken zich hierbij aan. De hoogte van de tol voor buitenlandse auto’s wordt afhankelijk van de mate van vervuiling: de minimumprijs voor een tiendaags vignet wordt 2,50 euro, de maximale prijs 20 euro.

Buitenlandse automobilisten zouden jaarlijks maximaal 130 euro moeten betalen. Duitse automobilisten moeten de tol ook betalen, maar worden hiervoor gecompenseerd met belastingaftrek. Duitse auto’s die meer vervuilen krijgen minder aftrek, is het plan. Auto’s met een buitenlands kenteken hoeven in de toekomst geen tolvignet te hebben als zij alleen gebruik maken van regionale wegen, werd vorige week bekend. Die aanpassing is belangrijk voor bewoners van de grensregio’s.

De tolheffing is onderdeel van het in november vorig jaar gesloten coalitieakkoord tussen CDU/CSU en SPD. Minister Schultz-van Haegen zei vorig jaar al het introduceren van dit tolvignet een nieuwe barrière voor grensoverschrijdend verkeer te vinden: “De plannen duperen Nederlanders die in Duitsland rijden, terwijl Duitsers zelf worden gecompenseerd via een lagere wegenbelasting.”