Conservatieve nieuwssite Breitbart verklaart oorlog aan Kellogg’s

Kellogg’s maakte dinsdag bekend te stoppen met adverteren op Breitbart. De conservatieve nieuwssite roept nu op tot een grootschalige boycot van Kellogg’s-producten.

Screenshot van de Breitbart-website waarop het conservatieve medium oproept tot een boycott van Kellogg's.

Naast Hillary Clinton, Obamacare en voorstanders van strengere wapenwetten heeft conservatief Amerika er een nieuwe vijand bij: Kellogg’s, producent van ontbijtgranen.

Het rechts-populistische nieuwsplatform Breitbart heeft opgeroepen tot een grootschalige boycot van de producten van de Amerikaanse voedselfabrikant. Reden? Kellogg’s maakte dinsdag bekend te stoppen met adverteren op Breitbart. Volgens het bedrijf stroken de waarden van de site - die stukken publiceert met koppen als ‘Birth Control Makes Women Unattractive and Crazy’ - niet met de waarden van Kellogg’s.

Racisme en seksisme

“We kijken regelmatig met onze media-inkooppartners of onze advertenties op sites verschijnen die niet in overeenstemming zijn met de waarden van ons bedrijf”, zei een woordvoerder van Kellogg’s tegen Bloomberg. Breitbart, maandelijks gelezen door zo’n 19 miljoen mensen, wordt vaak beschuldigd van racisme en seksisme. De Kellogg’s-woordvoerder: “We hebben recentelijk de lijst bekeken van de sites waarop onze advertenties geplaatst kunnen worden, en besloten toen voortaan niet meer te adverteren op Breitbart.com.”

Daarin staat de cornflakeproducent overigens niet alleen: onder meer supermarktketen Target en investeringsfonds Vanguard zijn de afgelopen weken gestopt met adverteren op de site.

Maar aan Kellogg’s heeft Breitbart nu de oorlog verklaard. De site reageerde woedend op de advertentiestop:

“Ze [Kellogg's, red] beledigen met deze actie ons ongelofelijk diverse personeelsbestand en spugen in het gezicht van 45 miljoen hoogst toegewijde, loyale lezers, van wie veel Kellogg’s-klanten zijn. Het boycotten van Amerikaanse ideeën is een daad van discriminatie en intense vooroordelen.”

Petitie tegen Kellogg’s

De hashtag #DumpKelloggs was geboren. Breitbart startte een online-petitie waarin het lezers opriep om de boycot te steunen. Deze is inmiddels door meer dan 130.000 mensen ondertekend. Veel Breitbart-lezers togen ook naar sociale media om hun onvrede over Kellogg’s actie te tonen. Onder de de door Breitbart in het leven geroepen hashtag spraken ze hun steun uit voor de site:

En inmiddels zijn ook anderen met de hashtag aan de slag gegaan. Tegenstanders van Breitbart posten onder #DumpKelloggsinabowl hoezeer ze de producten van de voedselfabrikant waarderen. Als je Kellogg’s al dumpt, schrijven ze, dump ze dan gewoon in een kom: