‘Alles uit de kast zodat Lelystad Airport alsnog op tijd opengaat’

Luchtvaart

De Tweede Kamer is boos omdat Lelystad Airport een jaar later opengaat dan gepland. „Onbegrijpelijk en onverteerbaar.”

Lelystad Airport gaat pas in 2019 open. Foto Toussaint Kluiters

Ze is net zo verontwaardigd en teleurgesteld als de Kamerleden, verzekerde staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA) de Kamer. „Ik baal hier ook van.” Maar ze wil de nieuwe situatie zo goed mogelijk oplossen.

De vertraagde opening van Lelystad Airport domineerde woensdagmiddag een Kamerdebat over luchtvaart. Dinsdagavond stuurde Dijksma een brief naar de Kamer: opening van de dependance van Schiphol lukt niet per 1 april 2018, het wordt een jaar later. Het plannen van de aansluiting van aanvliegroutes op andere routes in het hogere luchtruim is een „nog taaiere opgave dan gedacht”. Routes van en naar Schiphol moeten worden ontzien, net als het omliggende militaire luchtruim. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) slaagt er niet in om een eerder opgelopen achterstand – begin 2016 waren er te weinig verkeersleiders en moest er een salarisconflict worden opgelost – tijdig in te lopen.

Een jaar vertraging is problematisch omdat Lelystad met vakantievluchten de groei van Schiphol moet opvangen. Daar komt de met omwonenden afgesproken grens in zicht. Dit jaar haalt Schiphol waarschijnlijk 480.000 vliegbewegingen (starts en landingen), het maximum tot en met 2020 is 500.000. De bijdrage van Lelystad begint zeer bescheiden met 2.000 vluchten per jaar, maar moet jaarlijks groeien.

Onbegrijpelijk en onverteerbaar, vonden met name Ton Elias (VVD) en Martijn van Helvert (CDA), dat Dijksma zo onverwacht dit uitstel aankondigt. Alles moet uit de kast om opening per april 2018 alsnog mogelijk te maken, vindt Elias. „Ik wil niet weten wat er niet kan, ik wil weten wat er wel kan.” Van Helvert: „We wisten dat het moeilijk was, daar was de planning op afgestemd. Waar is het misgegaan?”

In eerdere brieven aan de Kamer had ze wel degelijk een voorbehoud gemaakt over de planning, zei Dijksma. Vanaf het begin was Lelystad immers een lastig dossier: niet alleen vanwege het luchtruim, ook vanwege de nabijheid van de Oostvaardersplassen, plannen voor windmolens in Flevoland en juridische bezwaren tegen het bestemmingsplan. Nog afgezien van het geringe enthousiasme van maatschappijen om vanaf Lelystad te gaan vliegen.

Voor Dion Graus (PVV) is de oplossing eenvoudig: vergeet Lelystad en laat Schiphol groeien naar 800.000 vluchten. „Ik wil meer, meer, meer vliegbewegingen!” De SP en GroenLinks willen vliegen juist beperken. D66 ziet het noordelijke vliegveld Eelde als een uitwijkmogelijkheid.

Dijksma laat een externe partij onderzoek doen naar de oorzaken van de vertraging en naar de nieuwe planning van LVNL. Voor de Kerst wil ze de Kamer meer kunnen melden.

Schiphol zelf kwam er door de opwinding over Lelystad bekaaid vanaf. De SP vroeg aandacht voor oneerlijke concurrentie voor KLM door Ryanair, dat met illegale constructies de arbeidskosten laag zou houden. Geen kwestie voor haar, zei Dijksma, want Ryanair is geen Nederlands bedrijf. Tijdens het debat kondigde Ryanair een tweede bestemming vanaf Schiphol aan: na Dublin volgt Malaga.