Omzet Nederlandse horeca blijft sterk stijgen

In het derde kwartaal is in hotels, restaurants, snackbars en cafés 2,6 procent meer omgezet dan in het voorgaande kwartaal, meldt het CBS.

Foto: Tammy van Nerum

De omzet van de Nederlandse horeca blijft stijgen. In het derde kwartaal is in hotels, restaurants, snackbars en cafés 2,6 procent meer omgezet dan in het voorgaande kwartaal, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag. In vergelijking met een jaar eerder realiseerde de horeca een groei van 8,8 procent. Sinds het derde kwartaal van 2007 is de horecaomzet niet zo sterk gestegen.

Vooral in restaurants en cafés gaat het goed, met dit kwartaal een groei van de omzet van respectievelijk 3,5 en 3,4 procent ten opzicht van het vorig kwartaal. Cafés noteerden niet eerder zo’n sterke stijging van de omzet. Wel ligt het aantal verkopen in cafés nog altijd lager dan voor de crisis.

Snackbars, waaronder lunchrooms, fastfoodrestaurants, maaltijdbezorgers en ijssalons, zetten het derde kwartaal 2,7 procent meer om dan een kwartaal eerder. De groei zat vooral in fastfoodketens en maaltijdbezorgers. De omzet van hotels groeide met 0,2 procent minder sterk dan die in de andere branches.

De prijzen in de horeca waren dit kwartaal gemiddeld 2,7 procent hoger dan een jaar eerder. De verkoop groeide met gemiddeld 6 procent ten opzichte van een jaar eerder.

In de horeca groeit de omzet nu al drie jaar onafgebroken. Met de omzet- en volumegroei, neemt ook de werkgelegenheid in de horeca toe. Aan het eind van het derde kwartaal stonden er meer dan veertienduizend vacatures open. Dat is een verbetering van het record van vorig kwartaal.