Recensie

Nekhaarrijzende muziektechniek

Klassiek

Alma Quartet Erwin Schulhoff

Een sluipende melodie boven een herhalend ritmisch patroon: aan deze nekhaarrijzende muziektechniek is Erwin Schulhoff (1894-1942) onmiddellijk te herkennen. Maar dat de Boheemse componist stilistisch voortdurend experimenteerde, is aan de debuut-cd van het Alma Quartet goed te horen. Het nieuwe kwartet, samengesteld uit leden van het Koninklijk Concertgebouworkest, speelt Schulhoffs complete strijkkwartetmuziek. Het Nulde strijkkwartet, dat Schulhoff schreef na terugkeer van het Eerste Wereldoorlogfront, blijkt een onevenwichtig werk: na een broeierig Adagio volgen twee ambitieloze deeltjes in neoklassieke stijl. Volksdanselementen in navolging van Bartók kenmerken de Vijf stukken voor strijkkwartet. In de Strijkkwartetten 1 en 2 vindt Schulhoff zijn hoekig-ironische, melancholische, soms rauwe taal, die door het Alma Quartet ronkend wordt uitgesproken.