KLM moet door met oude pensioenfonds voor piloten

Vakbond VNV dreigt nu met stakingen als KLM de eerder gemaakte pensioenafspraken niet nakomt.

Foto Robin van Lonkhuijsen / ANP

KLM mag geen nieuw pensioenfonds oprichten voor zijn pakweg 2.800 piloten. De luchtvaartmaatschappij probeerde toestemming daarvoor via de rechtbank af te dwingen, omdat de ondernemingsraad eerder weigerde. De rechter stelde KLM woensdag in het ongelijk en oordeelde dat het bedrijf door moet met het huidige pensioenfonds.

Aangezien de ondernemingsraad weigerde in te stemmen, had KLM bij de rechter om “vervangende instemming” gevraagd. De rechtbank besloot dat dit niet mogelijk was, aangezien de keuze voor een pensioenfonds is afgesproken in de cao. In zo’n geval hoeft de ondernemingsraad geen instemming te geven en kan de rechtbank de OR daar ook niet toe dwingen.

Dat KLM de pensioenen van piloten wil onderbrengen bij een nieuw fonds heeft te maken met het invoeren van nieuwe pensioenregels, op 1 januari vorig jaar. Daardoor moet een fonds meer geld in kas houden en is er te weinig geld in kas om de pensioenen te laten meestijgen met de inflatie.

600 miljoen euro bijstorten

In het verleden heeft KLM echter met de piloten afgesproken dat het in zo’n geval geld zou bijstorten in de pensioenpot. Door de nieuwe pensioenregels zou dat volgens de maatschappij gaan om een storting van 600 miljoen euro. Omdat dit de bedrijfsvoering in gevaar brengt, wil KLM nu van die afspraken af. Het huidige pensioenfonds weigert echter in te stemmen.

De enige oplossing is nu dus dat KLM in gesprek gaat met vakbond VNV over het aanpassen van de pensioenregeling. Eerdere maanden van onderhandelingen daarover hebben niets opgeleverd. Sterker nog: de pilotenbond dreigde woensdag met acties als KLM de VNV niet tegemoet wil komen in het pensioenconflict.

‘De bal ligt bij KLM’

Een actieteam van VNV moet nu de mogelijkheid tot acties of stakingen onderzoeken. Dat betekent volgens de bond overigens niet meteen dat er ook een staking of actie volgt, maar “dit ligt wel in de lijn der verwachtingen”. VNV-voorzitter Steven Verhagen meldt in een toelichting:

“Het is wel bijzonder jammer dat we na 21 jaar zonder grote arbeidsonrust deze stap hebben moeten zetten; wij hopen dat acties nog te voorkomen zijn. De bal ligt echter bij de KLM-directie.”