Hof: klacht over wijkagent ‘buitengewoon kwetsend’, maar geen smaad

Volgens het hof in Amsterdam waren de aantijgingen in de klacht van de 52-jarige Katwijkse een over een wijkagent „buitengewoon kwetsend”, maar had zij niet tot doel „ruchtbaarheid te geven” aan de klacht.

Een agent vult een formulier in. Foto: Lex van Lieshout

Het versturen van een grievende e-mail over een agent via het digitale klachtenformulier van de politie is geen smaad. Een 52-jarige vrouw uit Katwijk is daarvan woensdag in hoger beroep vrijgesproken. Volgens het hof in Amsterdam waren de aantijgingen die zij in een e-mail via de officiële klachtenprocedure stuurde over een wijkagent „buitengewoon kwetsend”, maar heeft zij niet gehandeld met het „kennelijke doel” daaraan „ruchtbaarheid te geven”.

Burgers die zich door een politiemedewerker onbehoorlijk behandeld voelen kunnen middels een digitaal formulier een klacht indienen. De klachtencommissie van de politie vraagt dan de betrokken medewerker naar zijn kant van het verhaal. Maar in 2013 deed de betrokken medewerker aangifte van smaad toen de vrouw uit Katwijk naar de klachtencommissie twee grievende e-mails had gestuurd na een onrechtmatige binnentreding en inbeslagname.

Het Openbaar Ministerie besloot tot vervolging en de politierechter veroordeelde de vrouw vervolgens begin dit jaar tot 40 uur taakstraf wegens smaad. Het e-mailadres van de klachtencommissie was volgens de rechter een „algemeen e-mailadres” waarmee ze tot doel had een breder publiek te bereiken, daarmee was volgens de rechtbank bewezen dat zij hiermee ruchtbaarheid wilde geven aan de klacht.

De vrouw ging in hoger beroep. Volgens haar advocaat kan een klacht aan de politie, ingediend volgens de procedure, nooit tot doel hebben daar ruchtbaarheid aan te geven. Het hof is het nu met die redenering eens: het is niet vast komen te staan dat de verdachte het doel heeft gehad meer personen op de hoogte te brengen van de aantijgingen dan de functionarissen van de klachtencommissie.