Ping! Pushberichten redden het nieuws

Voor nieuwsmedia zijn pushberichten – breaking news! – een manier om lezers direct te benaderen. Die houden ervan, zolang ze niet te opdringerig zijn.

Illustratie iStock

Breaking news! News alert! Top story! Consumenten blijven steeds vaker op de hoogte van het laatste nieuws via pushberichten op hun telefoon. Dat blijkt uit een woensdag verschenen rapport van het Reuters Institute for the Study of Journalism.

Pushberichten verschijnen automatisch op het beginscherm van smartphones, ook als deze bijvoorbeeld ongebruikt op tafel ligt, en worden daarom vaak als opdringerig ervaren. Toch blijkt een kwart tot een derde van de ondervraagde consumenten op deze manier wekelijks nieuws te ontvangen.

De laatste drie jaar verdrievoudigde het aantal mensen dat nieuws via pushberichten ontvangt. De berichten worden meestal verstuurd via nieuwsapps, maar belanden ook via nieuwsbrieven of WhatsApp-meldingen op het beginscherm van telefoongebruikers. 72 procent van de ondervraagden vindt de automatische nieuwsmeldingen nuttig, blijkt uit het onderzoek.

301116MED_smartphonealarm

In een wereld waarin Facebook en Google het nieuwsaanbod steeds meer domineren, zijn pushberichten voor nieuwsorganisaties een nieuwe manier om direct met het publiek in contact te treden. In Nederland versturen apps van bijvoorbeeld NOS en NU.nl alarmberichten bij ‘belangrijk nieuws’. NRC verstuurt dagelijks berichten via WhatsApp en de krantenapp. In de VS heeft The New York Times de techniek omarmd. Een team van elf mensen werkt dagelijks aan de pushberichten van de krant, die op allerlei manieren gepersonaliseerd kunnen worden. „We stonden vroeger op een heuvel berichten naar mensen te roepen”, vertelde de chef van de push-redactie van The New York Times vorig jaar in een interview. „Nu is er een groeiende groep mensen die alleen bij ons komt als we een pushbericht sturen.”

Vier landen

pushberichten

De onderzoekers van het Reuters Institute ondervroegen mediaconsumenten in de VS, Taiwan, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Meer dan de helft van de ondervraagde smartphonegebruikers die nog geen mobiele nieuwsmeldingen ontvangen, zou graag pushberichten met nieuws ontvangen, zolang die persoonlijk relevant zijn en ze zelf de hoeveelheid en timing van de berichten kunnen bepalen.

Consumenten openen ongeveer de helft van door nieuwsorganisaties verstuurde pushberichten. De beslissing om een bericht te lezen hangt af van het type melding, de kop en de interesse die het bericht opwekt. De meeste gebruikers vinden het geen probleem om ‘een paar meldingen te veel’ te ontvangen, zodat ze geen belangrijk nieuws missen en omdat ze de berichten makkelijk kunnen negeren of ‘wegswipen’.

Jonge gebruikers ontvangen meer automatische nieuwsmeldingen dan oudere smartphonegebruikers en hebben vermoedelijk om die reden minder vaak geluiden (belletjes en zoemgeluiden) aan staan. De automatische berichten moeten dus niet te opdringerig zijn.