De gemeenteraad in Amsterdam heeft op donderdag met grote meerderheid ingestemd met een motie die de productie van giftige brandstoffen moet verbieden. Dit naar aanleiding van een rapport over oliehandelaren die in de Amsterdamse haven brandstoffen mengen die vanwege hoge zwavelgehaltes verboden zijn in Europa, maar wel worden vervoerd naar West-Afrikaanse landen.
Alleen VVD en CDA stemden tegen. Zij hebben in totaal 7 van de 45 zetels in de gemeenteraad. De motie werd ingediend door D66 en GroenLinks en gesteund door PvdA, SP en Partij voor de Dieren (PvdD).
‘Belangrijke signaalfunctie’
Doel van de motie is het ondertekenen van een convenant met bindende afspraken over het verbod op de productie (blending) van giftige brandstoffen. Dit moet gebeuren via het Havenbedrijf Amsterdam, de gemeente is enig aandeelhouder. Wethouder Kajsa Ollongren (Economische Zaken, D66) liet weten dat zij zich hiervoor gaat inspannen, maar kan “niet beloven dat het convenant er gaat komen”. Die wettelijke mogelijkheid heeft zij niet. Volgens gemeenteraadslid Johnas van Lammeren van PvdD moet de motie gezien worden als een “belangrijke signaalfunctie”.
De gemeenteraad wil verder dat het college aandringt bij minister Lilianne Ploumen (Buitenlandse Handel & Ontwikkelingssamenwerking, PvdA) op internationale samenwerking voor het verschepen van de giftige brandstoffen. Maandag 5 december houdt Ploumen een bijeenkomst over dit onderwerp met onder meer de Nigeriaanse minister van Milieu.
Trafigura en Vitol verantwoordelijk voor giftige brandstoffen
Eind september publiceerde de Zwiterse ngo Public Eye het rapport ‘Dirty Diesel’. Hieruit bleek dat de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen de belangrijkste productielocaties zijn van het mengen van brandstoffen van de zogenoemde ‘African quality’. Deze brandstoffen hebben zwavelgehaltes van soms wel 1.500 ppm, dat is 150 keer zo hoog dan de toegestane hoeveelheid in Europa van 10 ppm. Verantwoordelijk voor deze productie en handel zijn grote oliehandelaren als Trafigura en Vitol.
Een groot aantal West-Afrikaanse landen zoals Nigeria en Ghana produceren olie, maar hebben nauwelijks raffinaderijen voor de productie van benzine en diesel. Zij kunnen de vervuilende brandstoffen importeren vanwege het ontbreken van strenge milieuwetgeving. Verbranding van sterke zwavelhoudende brandstoffen zorgt onder meer voor zure neerslag.
2016 DirtyDiesel a-Public-Eye-Investigation by Huib de Zeeuw on Scribd