VerkeersveiligheidKabinet overweegt appen in de auto te verbieden, maar handhaving is heel lastig

Smartphone

Minister Schultz wil het gebruik van de smartphone achter het stuur helemaal verbieden. Ook als de telefoon in de houder blijft.

Een paar blikken op medeweggebruikers maken het al duidelijk: automobilisten blijven noest appen, mailen, facetimen en facebooken. Ook al is het levensgevaarlijk en bedraagt de boete inmiddels 230 euro.

Decennialang daalde het aantal verkeersdoden in Nederland, maar nu is afleiding door de smartphone is een belangrijke oorzaak van het groeiende aantal verkeerslachtoffers.

Daarom overweegt minister Melanie Schultz (Infrastructuur en Milieu, VVD) het gebruik van de telefoon achter het stuur helemaal te verbieden – ook als het toestel in een houder zit. Volgens de wet is het nu alleen verboden om al rijdend de telefoon vast te houden en te bellen of een bericht te versturen.

In de praktijk gebruiken veel automobilisten hun smartphone als navigatiehulp op het dashboard. Dat helpt de aandacht op de weg te houden en files te mijden. Maar berichten van chatdiensten die tegelijkertijd op het scherm verschijnen, leiden alsnog af.

Dinsdag zei Schultz tegen het AD te overwegen te verbieden „dat je überhaupt je telefoon bedient in de auto”. Zodra een bestuurder zijn handen naar het telefoonscherm beweegt, zou hij dan al in overtreding zijn. Handhaving blijft de zwakke plek, want de kans dat je op heterdaad betrapt wordt op het bedienen van je telefoon is nog net zo klein.

Automodus

Omdat boetes niet (voldoende) helpen, zoekt Schultz nu dus andere methoden om het gezond verstand van automobilisten aan te wakkeren. Ze overweegt een ‘automodus’ te ontwikkelen, zoals de app Fietsmodus moet jongeren verleiden om offline te gaan in het verkeer.

Schultz laat weten dat zij in gesprek is met telecombedrijven om te kijken of er methoden zijn om de functionaliteit van de telefoon te beperken zodra het toestel in beweging is. KPN, Vodafone en T-Mobile zijn al betrokken. Daarnaast werken VVN, Team Alert en de ANWB mee.

Zo’n automodus is de snelwegvariant op de vliegmodus die tot voor kort aan boord van vliegtuigen verplicht was. Die zou het beste gebouwd kunnen worden door partijen als Facebook, Google en Apple. Hun software kan aan de hand van een gps-meting controleren hoe snel de telefoon verplaatst wordt. Boven de 10 of 20 km per uur kan de app het aantal meldingen beperken, het scherm dimmen of alleen spraakopdrachten toestaan.

Maar medepassagiers hoeven hun aandacht niet bij de weg te houden. Dat geldt ook voor treinreizigers die onderweg de smartphone erbij pakken. En weer is handhaving de zwakke schakel, want de politie heeft geen tijd om te controleren of een telefoon wel op automodus staat.