Rosneft pakt mediabedrijf RBK aan met schadeclaims

Rusland

Ruslands staatsoliebedrijf Rosneft probeert RBK, voorheen geleid door Derk Sauer, de mond te snoeren over zijn schimmige zakendeals.

Het Ministerie van Economische Zaken in Rusland. Foto AFP / Yuri Kadobnov

Het Russische staatsoliebedrijf Rosneft probeert kritische berichtgeving over de schimmige handel in aandelen in de media te blokkeren door middel van torenhoge schadeclaims. Dat blijkt uit een rechtszaak die Rosneft aanspande tegen het Russische mediabedrijf RBK, dat in 1992 werd opgericht en groot werd onder leiding van de Nederlandse ondernemer Derk Sauer. De zaak diende eerder deze maand, op 12 december volgt de uitspraak.

Het is niet voor het eerst dat de directeur van Rosneft, de machtige Igor Setsjin, probeert media via de rechter het zwijgen op te leggen. Eerder dit jaar voerde Setsjin een zaak tegen de onafhankelijke krant Novaja Gazeta naar aanleiding van onthullingen over een duur jacht waar zijn echtgenote haar vakantie vierde. Deze zomer werd zakenkrant Vedomosti op de vingers getikt na berichtgeving over een van Setjsins villa’s. Beide kranten gingen in beroep tegen de uitspraak.

Nu heeft ook RBK de toorn van Setsjin opgewekt. Dit voorjaar schreef de krant over de schimmige wijze waarop Setsjin, oud-vicepremier en na Poetin een van de machtigste mensen van Rusland, zou hebben geprobeerd om aandeelhouder British Petroleum (BP) buiten een privatisering van aandelen te houden. BP, voor 19,75 procent aandeelhouder van Rosneft, zou met het verwerven van een tweede aandelenpakket ongewenst grote zeggenschap krijgen over Rosneft. Door BP buitenspel te zetten kon Rosneft het kleinere Bashneft ongehinderd overnemen.

Uitgelekt via anonieme bronnen binnen de regering

Het plan van Setsjin slaagde, maar lekte via anonieme bronnen binnen de regering en Rosneft uit naar journalisten van RBK. Nadat die op 11 april een artikel publiceerden waarin zij de deal uit de doeken deden, diende Rosneft de schadeclaim in. Volgens Rosneft zou RBK het bedrijf door opzettelijk valse berichtgeving voor 3,2 miljard roebel (omgerekend 45 miljoen euro) aan schade hebben berokkend. Dat bedrag staat gelijk aan de kosten die zouden ontstaan bij het verlies van BP als partner. RBK verweert zich tegen die claim: de deal heeft precies zo uitgepakt als gepland en heeft voor Rosneft geen nadelige gevolgen gehad. De schadeclaim is, zo schrijft RBK in een interne nota, niet gebaseerd op werkelijk geleden schade, maar op algemene en ongegronde speculaties over een eventuele exit van BP.

Mocht de rechter Rosneft over twee weken in het gelijk stellen – en die kans is gezien Setjsins positie niet gering – dan betekent dit waarschijnlijk de financiële ondergang van RBK. Het mediabedrijf is weliswaar in handen van de steenrijke zakenman Michail Prochorov, maar beschikt zelf over onvoldoende middelen om de exorbitante schadeclaim te voldoen.

Oliemaatschappij Rosneft, voor 69,5 procent eigendom van de Russische staat, is al langer verwikkeld in een complex spel van aankoop en overname van aandelen. Dinsdag werd een nieuwe stap bekend: het Kremlin vroeg Rosneft om staatsaandelen terug te kopen.