En weer maakt Pirelli een statement-kalender

Ook dit jaar staan op de beroemde kalender geen topmodellen en wederom houden de vrouwen hun kleding aan.

Foto: Peter Lindbergh voor Pirelli

Goed, het was een bescheiden revolutie, maar toch: vernieuwend was het zeker. Vorig jaar ging het roer bij de Pirelli-kalender om. Traditioneel was het recept van de jaarlijkse kalender van het bandenmerk: schaars- of ongeklede vrouwen in uitdagende posities. Met een fraaie afkorting NSFW: not safe for work. Maar kunstfotografe Annie Leibovitz koos in 2015 voor een radicale koersverandering: voor het eerst hielden de meeste modellen hun kleren aan. Leibovitz legde voor Pirelli succesvolle vrouwen met uiteenlopende beroepen, leeftijden en lichamen in sobere zwart-witportretten vast.

Twitter avatar HirokoTabuchi Hiroko Tabuchi The New Look of the 2016 Pirelli Calendar https://t.co/6r0odYnChF Yoko Ono has seriously nice legs https://t.co/ykzZatoQgy

Het leverde de bandenfabrikant meer media-aandacht en lof op dan ooit. Bovendien kon Pirelli ook nog een prachtig meesurfen op de popularisering (en commercialisering) van het feminisme.

Twitter avatar SteveJonesPA Stephen Jones Nice to see even the Pirelli calendar getting on board with feminism (and Patti Smith) https://t.co/cYnaSMtLSM https://t.co/rcGC3OeqZ0

En dus was het de vraag of Pirelli dit jaar weer terug zou keren naar de traditionele borsten- en billencatalogus. Vandaag kwam het antwoord: nee dus. De Duitse fotograaf Peter Lindbergh koos ervoor de lijn van Leibovitz voort te zetten. Ook dit jaar staan op de kalender geen topmodellen en wederom houden de vrouwen hun kleding aan.

Lindbergh fotografeerde veertien bekende actrices van alle leeftijden, onder wie Helen Mirren, Kate Winslet, Nicole Kidman, Uma Thurman en Penelope Cruz. Één gefotografeerde is relatief onbekend: de Russische professor Anastasia Ignatova. En wederom deed Lindbergh dat in een sobere stijl, met indringende zwart-wit portretten. Alle ‘modellen’ dragen geen tot weinig make-up en volgens Lindbergh kwam er nadrukkelijk ook geen photoshop aan te pas. En ook dat sluit weer prachtig aan bij de tijdgeest: de laatste tijd woedt op sociale media de zogenaamde #NoMakeUp-beweging, waarmee vrouwen zich met makeup-loze selfies bevrijden van de cosmetica.

Lindbergh vertelde tijdens een persconferentie een andere schoonheid te hebben willen vangen, “de ziel van de vrouwen bloot te leggen” en ze “meer naakt dan bloot” te willen weergegeven. De Duitse fotograaf staat met zijn zwart-wit fotografie al sinds de jaren tachtig bekend als een van de invloedrijkste modefotografen. Op dit moment heeft Lindbergh een oeuvretentoonstelling in de Kunsthal in Rotterdam.

De Italiaanse bandenfabrikant Pirelli maakt al bijna 44 jaar een kalender, waarvoor niet de minste modellen al eens naakt op de foto gingen. Zo prijkten Kate Moss, Lara Stone, Gisele Bündchen en Naomi Campbell eerder al in het boekwerk. De kalender is niet te koop: de 20.000 exemplaren worden slechts verspreid onder ‘VIP’s, politici, royalty en muzikanten’. Wel zijn de foto’s online te vinden en is de presentatie elk jaar een flinke mediastunt. En na twee jaar kunstfoto’s zou ook een blootkalender volgend jaar inmiddels wel weer een behoorlijke stunt zijn.