Transport wil actieplan om bruggen tijdig te herstellen

Infrastructuur

Rijkswaterstaat blijft te lang „pleisters plakken” op oude bruggen, zegt lobbyclub TLN. Maandag debatteerde de Tweede Kamer erover.

De stalen Foto ANP

Heeft Rijkswaterstaat de „belasting en slijtage” van álle bruggen in Nederland wel goed in beeld? In ieder geval van alle bruggen die Rijkswaterstaat beheert, antwoordde minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu (VVD) vorige week schriftelijk op Kamervragen.

Toch stond de Merwedebrug uit 1963 met zijn haarscheurtjes niet op het renovatielijstje met veertien stalen bruggen van Rijkswaterstaat, zegt lobbyclub Transport en Logistiek Nederland (TLN). De brug bij Gorinchem is sinds 11 oktober gesloten voor alle verkeer zwaarder dan 3,5 ton. Afgelopen vrijdag zijn de herstelwerkzaamheden begonnen die nog tot „begin december” kunnen duren.

TLN riep de Tweede Kamer maandag op te komen met een ‘Actieplan Bruggen’. De organisatie met 5.500 leden wil „transparant en objectief inzicht” krijgen in de staat van de belangrijkste verkeersbruggen, aldus een persbericht. De overheid moet ook een flinke pot geld reserveren om „verwachte problemen en calamiteiten” bij bruggen te kunnen voorkomen en oplossen. Hoeveel daarvoor nodig is, kan de woordvoerder van TLN desgevraagd niet zeggen.

De oproep kwam niet toevallig op de dag dat de Tweede Kamer het meerjarenprogramma voor infrastructuur besprak. Rijkswaterstaat wilde maandag niet vooruitlopen op dat overleg en gaf dan ook geen commentaar op de oproep van TLN. Later gaf minister Schultz in de Kamer aan geen behoefte te hebben aan een actieplan. Wel wil ze opnieuws in overleg treden met de sector over de kwestie.

Intussen moeten volgens de transporteurs dagelijks 18.000 vrachtauto’s omrijden bij de Merwedebrug. Zij schatten de schade voor het bedrijfsleven op minimaal 500.000 euro per dag. TLN is de schade bij zijn leden aan het inventariseren en wacht met een claim bij de overheid totdat de brug weer opengaat, zegt de woordvoerder. Inmiddels is al voor ruim 1,8 miljoen euro aan claims binnen gekomen, aldus Rijkswaterstaat vorige week.

De kritiek van TLN is dat bruggen pas vervangen worden als ze helemaal versleten zijn. „Rijkswaterstaat blijft monitoren en ‘pleisters plakken’ totdat de brug letterlijk ‘uit elkaar valt’”, aldus het persbericht. TLN vindt het beter om bruggen eerder te vervangen. Dat zou de bouw- en transportsector ook meer omzet en banen kunnen opleveren.

Rijkswaterstaat wilde de Merwedebrug eigenlijk in 2019 renoveren, tegelijk met de verbreding van de A27. Maar na metingen moest de inspectie concluderen dat de stalen draagbalken „mogelijk tekenen van overbelasting” vertonen.

Op de site van Rijkswaterstaat staat hoe inspecteurs bruggen controleren. Ze rijden er „regelmatig” overheen, controleren jaarlijks onderdelen die zelden worden gebruikt en eens in de zes jaar wordt de constructie „uitgebreid” geïnspecteerd.

De veertien stalen bruggen uit de jaren zestig en zeventig die tot en met 2018 gerenoveerd worden, moeten daarna weer dertig jaar meekunnen. Het gaat onder meer om de Rotterdamse Van Brienenoordbrug (A16), de Galecopperbrug (A12) bij Utrecht en de Brug bij Ewijk (A50).