Geoblocking

EU: webshops toegankelijker maken voor buitenlandse consumenten

De EU-ministers van Economische Zaken willen ‘geoblocking’ inperken om internethandel binnen de EU te stimuleren. Dat hebben ze maandag in Brussel afgesproken, blijkt uit een verklaring van de Europese Commissie.

Door geoblocking te beperken worden webwinkels uit een EU-land voor inwoners van alle andere EU-landen beschikbaar. Zo kunnen zij makkelijk en goedkoop over de grens winkelen. Dat geldt vooral voor modewebwinkels en autoverhuursites. Ondernemers en consumenten hoeven geen hoge verzendkosten meer te betalen.

Financiële of sociale diensten blijven voorlopig nog buiten beschouwing. Ook zijn er nog geen concrete afspraken gemaakt over vrije streaming van mediadiensten. Nationale televisieprogramma’s blijven afgeschermd voor buitenlandse internetgebruikers wanneer de makers dat willen.

Ondernemers zijn niet verplicht in andere landen te leveren als daar eventueel andere handelsvoorwaarden gelden. Wel moeten zij duidelijk op hun website vermelden in welke landen ze actief zijn.

De Slowaakse minister Peter Ziga, die de onderhandelingen voorzat, verwacht dat de internethandel door de nieuwe regels flink zal toenemen. Hij hoopt dat volgend jaar een overeenstemming kan worden bereikt over de nieuwe wet.

EU-commissaris Andrus Ansip (Digitale Markt) pleit ervoor geoblocking nog meer tegen te gaan: „We moeten mikken op driedubbele winst voor de Europese consument in 2017: geen onrechtvaardige geoblocking, geen roamingkosten en volledige toegang tot films, muziek en e-boeken waar men thuis op geabonneerd is, als men reist door de EU.”

In Nederland zijn volgens het CBS 30.000 webwinkels actief met een gezamenlijke omzet van circa 16 miljard euro. (NRC)