Commentaar

Formule 1 wil nieuwe glans

nrcvindt

De Formule 1 heeft zondag in Abu Dhabi niet de kampioen gekregen waar de sport behoefte aan heeft. Met een wereldkampioen als Nico Rosberg kunnen de miljoenen racefans zich moeilijk identificeren. Hij is een prima coureur met een fascinatie voor techniek en waarschijnlijk is hij dit seizoen ook de terechte winnaar. Maar om een aansprekende held te worden komt hij eigenzinnigheid, racekracht en artisticiteit tekort. Eigenschappen zoals Jackie Stewart, Ayrton Senna, en Michael Schumacher die in het verleden meebrachten en die ook het Nederlandse talent Max Verstappen nu in euforische commentaren krijgt toegedicht.

De snelste show ter wereld ontbeert de laatste jaren spektakel, onder meer door de eentonige dominantie van één team (Mercedes), de overmaat aan regels voor banden, motoren en aerodynamica en het zuinige, groene karakter van de sport. Ondanks het commerciële succes – jaarlijks komt er meer dan een miljard euro binnen via televisierechten, sponsoring en reclame – heeft de Formule 1 mondiaal te maken met teruglopende kijkcijfers en vaak maar matig gevulde tribunes. Het is wrang dat in de week dat opnieuw een Duitser wereldkampioen is geworden, autosportnatie Duitsland zijn grand prix is kwijtgeraakt. Geen race op Hockenheim in 2017, de directie vindt de financiële risico’s te groot. De fee die racebaas Bernie Ecclestone per race vraagt, gaat al snel om enkele tientallen miljoenen euro’s. Dat is voor Europese circuits moeilijk op te brengen. Daarom gaat de Brit liever naar landen met oliedollarinkomsten en regimes die weinig rekening hoeven te houden met mensenrechten en maatschappelijk draagvlak. Dit jaar werd Azerbajdzjan aan de agenda toegevoegd. Zandvoort is gewaarschuwd: zonder staatssteun is een race in Europa onhaalbaar.

Ecclestone heeft van de racerij een commercieel succes gemaakt en daartoe heeft hij soms de grenzen van de zakelijke ethiek gezocht. Met een nieuwe eigenaar, het Amerikaanse mediaconcern Liberty Media, zijn er wellicht kansen om het bestuur van de Formule 1 te moderniseren. De wurgcontracten voor de circuits, de ongelijke verdeling van de inkomsten over de teams, de kartelvorming van de grote renstallen bij de regelgeving; het zijn zaken waar ook de Europese Commissie al eens kritisch naar heeft gekeken.

Voor de korte termijn moeten agressiever ogende en snellere auto’s voor meer amusement zorgen. Nieuwe banden, nieuwe kansen is het motto voor 2017. Misschien strijdt Max Verstappen volgend jaar mee om de wereldtitel. Zeker in Nederland is zijn impact op de populariteit van de autosport groot. Maar voor een gezond fundament heeft een wereldsport meer nodig dan een nieuwe held.