Elsevier definitief naar nieuwe eigenaar New Skool Media

Tijdschrift

Elsevier wordt verkocht. Grootste struikelblok was de naam – eigenaar RBI wilde dat die veranderde. Het blad mag nu nog acht jaar zo blijven heten.

Opinieweekblad Elsevier gaat definitief over naar de nieuwe eigenaar New Skool Media (NSM). Dat hebben koper NSM en verkoper Reed Business Information (RBI) bekendgemaakt. RBI, onderdeel van het Brits-Nederlandse informatieconcern RELX, doet Elsevier, maandblad Elsevier Juist, BeleggersBelangen en aanverwante titels van de hand. Die zouden niet langer passen binnen het portfolio van RELX.

Reed Business Information blijft wel minderheidsaandeelhouder van Elsevier. RBI krijgt een belang van een derde in de BV die Elsevier officieel overneemt, ONE Business. NMS heeft tweederde van de aandelen. Volgens oplage-instituut NOM Media heeft Elsevier een betaalde oplage van 80.700 exemplaren.

New Skool Media onderhandelt al lang over de aankoop. Struikelblok was onder meer het gebruik van de naam Elsevier. Daarover is afgesproken dat het weekblad maximaal acht jaar de naam Elsevier mag behouden. Dat is te beslissen door ONE Business. Hoeveel NSM betaalt voor Elsevier is niet bekendgemaakt.

Voor New Skool Media is de overname een grote slag. Met Elsevier en de andere titels vergroot de uitgever het bedrijf aanzienlijk. Er ontstaat een mediahuis met 26 consumententitels en een gecombineerde omzet van 65 miljoen euro. De omzet zonder Elsevier was vorig jaar 34,4 miljoen euro. NSM maakte in 2015 een winst van 1,2 miljoen euro.

NSM werd opgericht in 2014 na een buy-out van negentien titels van Sanoma. Bekende titels zijn op dit moment onder meer Fiets, Zin, Knipmode, Truckstar, Columbus Travel, Seasons, KIJK en delicious.