‘Bosbessensap’ meest misleidende product

Het sapje bevat vooral appel- en druivensap en slechts 12 procent bosbessensap en 1 procent frambozensap.

De trofee van het Gouden Windei. Foto: Bas Czerwinski / ANP

Het sapje van blauwe bosbes en frambozen van het merk Healthy People is gekozen tot het meest misleidende product van het jaar en wint het Gouden Windei. Dat maakte de organisator van de verkiezing, de voedselwaakhond Food Watch, maandag bekend in het televisieprogramma Radar.

Het sap bevat slechts 12 procent bosbessensap en 1 procent frambozensap en vooral appel- en druivensap. Daarnaast is het sap ook niet zo gezond, aldus Food Watch. Het zou meer suikers bevatten dan Coca-Cola. Zo’n 36 procent van de 24.000 mensen stemden op het vruchtensapje.

Red Bull haalde ook veel stemmen binnen. Volgens de organisator profileert de energiedrank zich als een sportief drankje terwijl het drinken ervan tijdens het sporten juist voor gezondheidsrisico’s zou kunnen zorgen. De yoghurt van Optimel die wordt verkocht als yoghurt van Griekse stijl met de smaak van honing en walnoot is derde geworden omdat het geen Griekse yoghurt, geen walnoot en geen honing bevat. Ook het alcoholvrij bier van Jupiler met alcohol kreeg veel stemmen en eindigde op de vierde plaats.

Misleiding

Foodwatch vindt dat consumenten worden misleid waardoor ze geen afgewogen keuze kunnen maken in de supermarkt. De organisatie schrijft op de website: “De overheid zou moeten ingrijpen maar die geeft de marketing van fabrikanten voorrang boven eerlijke voedingsinformatie voor consumenten.”

Vorig jaar wonnen de gesuikerde cranberries van Albert Heijn. Het jaar ervoor was Capri-sun van Coca-Cola het meest misleidend vanwege de tekst ‘drank met vruchtsappen en bronwater’ terwijl het drankje net zoveel suikers bevat als Coca-Cola.