Verstappen in Abu Dhabi: “Heel teleurstellend allemaal”

Bij Mercedes zal de spanning hoog oplopen. Teamchef Toto Wolff vergelijkt de situatie met een vulkaan die elk moment kan uitbarsten.

Foto Ahmed Jadallah / Reuters

De helft van zijn opdracht heeft hij gerealiseerd. Poleposition met rivaal Nico Rosberg direct achter zich. Maar Hamilton weet ook dat hij zondag weliswaar de race kan winnen, maar tegelijk het duel om de wereldtitel kan verliezen. Hij staat twaalf punten achter op Rosberg en moet hopen dat de Duitser pech krijgt of van het podium wordt verdrongen door coureurs van Red Bull of misschien Ferrari. Anders mag deze zijn eerste wereldkampioenschap op zijn cv bijschrijven en loopt hijzelf zijn vierde wereldtitel mis.

Bij Mercedes zal de spanning hoog oplopen. Teamchef Toto Wolff vergelijkt de situatie met een vulkaan die elk moment kan uitbarsten. “Het zijn twee geheel verschillende persoonlijkheden”. Wolff weet ook dat de twee alle trucs zullen uitproberen om de slotzege binnen te halen. “Maar in de laatste paar races was er een serene sfeer in het team die verbazingwekkend was. Dat hield het team bij elkaar en de spirit hoog”.

Rivaliteit is groot, niet alleen op het circuit

Rosberg en Hamilton zijn collega’s bij Mercedes, maar de onderlinge rivaliteit is groot. Niet alleen op het circuit maar ook daarbuiten. Dit seizoen reden ze al drie keer tegen elkaar aan en daar kwam nog eens bij dat Hamilton dit seizoen met dezelfde auto aanmerkelijk meer pech had dan Rosberg. Wat de verhoudingen ook al niet verbeterd heeft is de door de teamleiding verordonneerde job rotation van mecaniciëns. Vijf gingen er van team Hamilton naar Rosberg en vijf van team Rosberg naar Hamilton. Die van Hamilton hadden hun technische bijdrage geleverd aan twee wereldtitels, in 2014 en 2015. Over het waarom van de maatregel deed Hamilton cryptisch zuur. “Dan moeten jullie over tien jaar mijn boek maar kopen en dan zal ik precies vertellen wat er gebeurd is. Het zal heel interessant worden dat te lezen”, zei Hamilton op een persconferentie.

In de historie van de Formule 1 werd de titelstrijd meer dan eens beslist door onderlinge aanvaringen op het circuit. Ayrton Senna en Alain Prost, Michael Schumacher met Damon Hill en Jacques Villeneuve – het waren clashes die tot de canon van de autosport behoren.

“Heel teleurstellend allemaal”

Max Verstappen kwam bij de kwalificatie niet verder een zesde plaats. In bocht elf blokkeerde zijn wiel rechtsvoor, raakte hij van de baan en verspeelde de kans op een supersnel rondje. “Heel teleurstellend allemaal”, zei Verstappen na afloop in de hospitalityruimte van Red Bull. Een sleutelrol in de titelstrijd lijkt er voor hem vooralsnog niet in te zitten. Het circuit van Yas Marina staat bekend om zijn beperkte inhaalmogelijkheden. Bovendien blijft het asfalt kurkdroog en valt er geen turbulente race als in Brazilië te verwachten waar Verstappen twee weken geleden vanuit het achterveld dertien coureurs inhaalde.

Verstappen denkt niet dat Hamilton zal proberen Rosberg op te houden om hem zo door andere teams onder druk te laten zetten. “Hamilton is een echte racer”, die zal proberen een zo groot mogelijke voorsprong te nemen, taxeert hij. Zuinigjes zei de Limburger dat Rosberg als hij morgen overeind blijft “de titel op een of andere manier verdient”.

Het circuit van Yas Marina is sinds het debuut in Formule 1 in 2009 twee keer beslissend geweest in de titelstrijd. In 2010 behaalde Sebastian Vettel er zijn eerste kampioenschap. Rosberg zal vervelende herinneringen hebben aan 2014 toen hij in de finale van het seizoen problemen met zijn energieherwinningssysteem ERS kreeg en eindigde op de veertiende plaats. Door de pech werd Lewis Hamilton, die aan de race begon met een voorsprong van zeventien punten, wereldkampioen.