RTL Z slankt af, elf banen verdwijnen

Zakenzender

Er kijken te weinig mensen naar RTL Z. „En dan houdt het op”, zegt de zenderdirecteur. De zakenzender schrapt nu eigen producties.

Marktaandeel RTL Z niet boven 1 procent

Zakenzender RTL Z gaat afslanken. De eigen programma’s Z Today en @Z maken vanaf december plaats voor aangekochte documentaires en series als Undercover Boss en Secret Millionaire. Aangekochte programma’s zijn in de regel goedkoper dan eigen producties. Gesponsorde programma’s als het techprogramma Bright TV en De Groei Challenge schuiven op naar de avondprogrammering van RTL Z.

Elf werknemers verliezen hun tijdelijke contract vanwege het stoppen van de programma’s. „We balen enorm”, zegt zenderdirecteur Marco Louwerens. „Maar er kijken te weinig mensen, en dan houdt het op een gegeven moment op.”

Praatprogramma @Z, gepresenteerd door Paul van Liempt, bestaat nog maar net. Het programma, waarin gasten elke werkdag het belangrijkste nieuws op sociale media bespreken, ging begin oktober van start. „Ik had gehoopt meer tijd te krijgen”, zegt Van Liempt. „Door meer meters te maken, hadden we beter kunnen worden. Maar als je in dit vak zit weet je ook dat je nooit dertig jaar hetzelfde kan blijven doen.”

@Z trok de afgelopen twee weken gemiddeld 10.100 kijkers. Naar Z Today, dat dagelijks duiding en achtergronden geeft bij het nieuws, keken gemiddeld 27.900 mensen. Ter vergelijking: op een gemiddelde aflevering van Nieuwsuur (NPO 2) stemmen ruim 600.000 kijkers af.

Eén op Eén

Talkshow Van Liempt Live, dat het vlaggenschip van RTL Z moest worden, werd in september dit jaar ook al stopgezet. Eveneens omdat er te weinig mensen keken: gemiddeld 10.000 in het eerste jaar.

Van Liempt blijft wel het praatprogramma op de maandagavond Van Liempt Eén op Eén presenteren. Daarin wordt flink de tijd wordt genomen, 45 minuten, voor een diepgaand gesprek. „Zo’n programma ligt voor mij eigenlijk meer voor de hand”, zegt Van Liempt. „Ik ben van huis uit interviewer, geen presentator.”

Zenderdirecteur Louwerens blijft optimistisch over de toekomst. „We hopen op de schouders van succesvolle series als Secret Millionaire voldoende marktaandeel te krijgen zodat we weer nieuwe journalistieke programma’s kunnen maken.”

RTL Z kampt sinds de lancering in september 2015 met tegenvallende cijfers. In het eerste jaar keken gemiddeld 13.000 kijkers per dag. Het marktaandeel schommelde rond 0,7 procent. Dat is minder dan de doelstelling die de zender bij de lancering kreeg: een marktaandeel van 1 procent onder kijkers tussen 20 en 49 jaar. Discovery Channel (1,6 procent) en TLC (1,8 procent) trekken meer kijkers.

Gewone tv

‘Business not as usual’ luidt de slogan van de zender. Maar RTL Z maakt juist nog veel ‘gewone’ tv: pratende mensen aan tafel en af en toe een reportage. Het lukt de zender nog te weinig spraakmakende televisie te maken, programma’s die de volgende dag worden besproken bij de koffieautomaat en op sociale media.

Het is moeilijk om een nieuwe zender te lanceren in een tijd dat mensen steeds minder lineaire tv kijken, zegt Louwerens. „Zeker als mensen naar nummer twaalf op hun afstandsbediening moeten zoeken om je te vinden.” Ook, zegt hij, is de zender misschien „te ambiteus” begonnen. „De meeste niche-zenders zenden aangekochte programma’s uit, dat is goedkoop. Wij zijn juist met veel eigen titels begonnen. Dan moet je vrij snel een groter publiek opbouwen om het rendabel te krijgen.”

Het schrappen van de twee eigen programma’s is geen sterfhuisconstructie, zegt hij. „We blijven nog jaren tv maken, daar steek ik mijn hand voor in het vuur.” Bij de lancering zou de zender drie jaar de tijd hebben gekregen om te bewijzen dat Nederland rijp is voor een 24-uursnieuwskanaal. „Dat verhaal is een eigen leven gaan leiden”, zegt Louwerens nu. „Er is geen einddatum.”