Tijdschrift Elsevier definitief over naar nieuwe eigenaar

New Skool Media onderhandelt al lang over de koop van Elsevier. Struikelblok was het gebruik van de naam Elsevier.

Foto: Olaf Kraak/ANP

Opinieweekblad Elsevier gaat definitief over naar de nieuwe eigenaar New Skool Media (NSM). Dat hebben koper NSM en verkoper Reed Business Information (RBI) vrijdagmiddag bekendgemaakt. RBI, onderdeel van het Brits-Nederlandse informatieconcern RELX, doet Elsevier, maandblad Elsevier Juist, het blad BeleggersBelangen en aanverwante (print en online) titels van de hand. Die zouden niet langer passen binnen het portfolio van RELX.

Reed Business Information blijft wel minderheidsaandeelhouder van Elsevier. RBI krijgt een belang van een derde in de BV die Elsevier officieel overneemt, ONE Business. NMS heeft tweederde van de aandelen. Volgens oplage-instituut NOM Media heeft Elsevier een betaalde oplage van 80.700 exemplaren.

New Skool Media onderhandelt al lang over de koop van Elsevier. Struikelblok was onder meer het gebruik van de naam Elsevier. Daarover is afgesproken dat het weekblad minimaal vier jaar en maximaal acht jaar de naam Elsevier mag behouden. Dat is te beslissen door ONE Business. Hoeveel NSM betaalt voor Elsevier is niet bekendgemaakt.

Miljoenenomzet

Voor New Skool Media is de overname een grote slag. Met Elsevier en de andere titels vergroot de uitgever het bedrijf aanzienlijk. Er ontstaat een mediahuis met 26 consumententitels en een gecombineerde omzet van 65 miljoen euro. De omzet zonder Elsevier was vorig jaar 34,4 miljoen euro. NSM maakte in 2015 een winst van 1,2 miljoen euro.

NSM werd opgericht in 2014 na een buy-out van negentien titels van Sanoma. Bekende titels zijn op dit moment onder meer Fiets, Zin, Knipmode, Truckstar, Columbus Travel, Seasons, KIJK en delicious.