Opinie

Ik was ook voor Zwarte Piet

Opinie tekende de Pietitie en schaamt zich nu diep.

Sinterklaas passeert met zijn pieten de NVU demonstratie in het centrum van Maassluis. De Zuid-Hollandse stad was dit jaar het decor van de landelijke intocht. Foto ANP/Remko de Waal

opiauteur Achterberg Twinkel

Toen ik in 2013 hoorde dat VN-consultant Verene Shepherd Zwarte Piet op de schop wilde nemen, vulde mijn lichaam zich met woede. Wie was dat mens wel niet om aan onze tradities te komen? Waar bemoeide zij zich mee? Uit nijd tekende ik de ‘Pietitie’ en mengde ik me in de discussie om mijn jeugdheld te redden. Ik reageerde op dezelfde manier als de mensen die vandaag de dag boze reacties op Facebook slingeren.

Daar schaam ik mij nu diep voor.

Hoe meer ik las en zag over Zwarte Piet, hoe meer ik mij realiseerde hoe fout we bezig zijn. Niet alleen Shepherd vindt Zwarte Piet problematisch, ook landgenoten voelden zich gekwetst. Nederland is altijd zo trots op zijn tolerantie, maar verdienen we dit stempel nog wel? Onder elk artikel over Zwarte Piet staan duizenden racistische en kortzichtige reacties - wilde ik wel bij deze groep horen? Ik wist niet meer wat ik vond en hield me voor lange tijd neutraal. Nu besef ik dat ik niet neutraal wil zijn, maar tolerant.

Een vriendin vertelde laatst dat ze helemaal gek wordt van al het gezeik rondom Zwarte Piet. Ik vroeg wat haar mening was. Ze vertelde me dat ze vóór was, en ik vroeg haar verbaasd waarom. „Omdat ik ben opgegroeid met Zwarte Piet en ik vind het bij de traditie horen. Bovendien word ik niet goed van mensen die ons nog steeds op de slavernij beoordelen”, antwoordde ze.

Lees ook het opiniestuk van Paul Römer en Carel Kuyl over Zwarte Piet: Zwarte Piet vertrekt door open deur

Ik snapte dat ook wel, maar zei dat Duitsers ook niet elke december rondlopen met Jodensterren op hun borst en in gestreepte pyjama’s. „Ja”, zei ze, „maar dat heeft niets met een feest te maken.”

Dit bracht me een beetje van mijn stuk. Dus omdat het een feest is waar een karikatuur van de vroegere slaven een grote rol speelt, moeten we het maar accepteren? In plaats van dat we het verleden van Nederland met schaamrood op de kaken herdenken, verven we onze gezichten zwart, zetten we kroespruiken op en stiften we onze lippen rood.

Dit allemaal zodat we daarna de knechten van een witte man kunnen spelen en gek in het rond kunnen springen.

In Amerika is blackface haast een misdaad geworden en wie zich er toch aan waagt, krijgt ongetwijfeld het label racist. Toch plakken we dit label massaal zelf op als de Sint weer in het land is.

Lees ook Hoofdpiet: maak mij minder zwart en minder knecht, een opiniestuk van Erik van Muiswinkel uit 2013

Veel mensen vinden het moeilijk afscheid te nemen van dit stukje nostalgie uit hun kindertijd. Ik snap dat, ik voelde het in eerste instantie namelijk ook zo. Maar verplaats je eens in de mensen die zich gediscrimineerd en vernederd voelen. Wij weten dankzij onze blanke huid niet hoe het is om beoordeeld te worden op onze huidskleur, of hoe het is om dagelijks te maken te hebben met racisme.

Wij hoeven nooit te vrezen achtergesteld te worden, of gepest vanwege de kleur van onze huid. En daarom kunnen wij absoluut niet bepalen of de manier waarop wij Sinterklaas vieren wel of niet beledigend is, dat kunnen alleen de mensen die dat zo ervaren.

Laten we alsjeblieft naar hen luisteren en tolerantie kiezen boven traditie.