Zakenzender

RTL Z gaat afslanken, elf banen verdwijnen

Marktaandeel RTL Z niet boven 1 procent

Zakenzender RTL Z slankt af. De eigen, dagelijkse programma’s Z Today en @Z maken vanaf december plaats voor aangekochte documentaires en series als Undercover Boss en Secret Millionaire. Aangekochte programma’s zijn in de regel goedkoper dan eigen producties. Ook gesponsorde programma’s als techprogramma Bright TV en De Groei Challenge krijgen een plek in de avondprogrammering van RTL Z.

Een RTL-woordvoerder laat weten dat de tijdelijke contracten van elf werknemers niet worden verlengd vanwege het stoppen van de programma’s. Z Today geeft dagelijks duiding en achtergronden bij het laatste nieuws. In praatprogramma @Z bespreken gasten elke werkdag het meest gedeelde nieuws op sociale media.

Talkshow Van Liempt Live, dat het vlaggeschip moest worden, werd in september stopgezet. Er keken te weinig mensen naar: gemiddeld 10.000 in het eerste jaar. De zender kampt sinds de lancering in september 2015 met tegenvallende kijkcijfers. (NRC)