Coolsingel: 30 kilometer graag, maar harder kán

Het gemeentehuis aan de Coolsingel. Alexander Schippers / ANP

De Coolsingel in Rotterdam wordt geen 30 kilometerzone na de herinrichting die komende jaren zal plaatsvinden. Dat maakte wethouder Pex Langenberg van Verkeer (D66) deze week bekend.

Reden is dat het niet mogelijk is om drempels of ‘schildpadden’ op de geplande drie autobanen aan te brengen. Dan kunnen er namelijk geen hulpvoertuigen zoals brandweerauto’s, ambulances en politiewagens met hoge snelheid overheen rijden. De trambaan als noodroute gebruiken is niet mogelijk omdat deze te smal is. Een ambulance en brandweerauto moeten elkaar kunnen passeren. Dat kan nu niet. De trambaan verbreden door de haltes te verplaatsen is te duur omdat het ontwerp dan aangepast moet worden, zegt de woordvoerder van Langenberg.

Geen boetes

In plaats van een 30 kilometerzone voert de gemeente na de herinrichting van de Coolsingel een adviessnelheid in van 30 kilometer per uur. Dat betekent dat er geen boetes uitgedeeld worden als een automobilist toch 50 kilometer per uur rijdt. De adviessnelheid wordt aangegeven met vierkante blauwe borden langs de weg waarop met witte cijfers en letters ‘30 KM’ staat. Ook komen er elektronische controleborden waarop automobilisten te zien krijgen of ze 30 kilometer of harder rijden.

Voorzitter van de ondernemersfederatie Rotterdam City, Dominique van Elsacker, is voor de nieuwe adviessnelheid. „Mensen die hard rijden komen niet om te winkelen. Een lagere snelheid draagt bij aan de boulevard die de Coolsingel straks zal worden.”