Unieke opnamen uit Irakese ‘no-go zones’ Prijs beste lange docu IDFA naar ‘Nowhere to Hide’, met beelden van IS-belegering

Nowhere to Hide van de Noors-Koerdische regisseur Zaradasht Ahmed heeft de IDFA Award (12.500 euro) voor de beste documentaire van speelfilmlengte gewonnen. De Special Jury Prize (tweede prijs) ging naar Still Tomorrow van de Chinese filmmaker Jian Fan.

In Nowhere to Hide volgde Zaradasht Ahmed – zelf inmiddels Noors staatsburger – gedurende vijf jaar de Iraakse verpleegkundige Nori Shariff. Die werkt zo lang mogelijk door in Centraal-Irak, maar moet in 2014 vluchten als troepen van IS de stad Jalawla dreigen in te nemen. De regisseur gaf zijn hoofdpersonage een camera en een filmtraining. Daardoor bevat de film ook opnamen vanuit uit ‘no-gozones’ – voor journalisten ontoegankelijke gebieden. Dat gold met name voor de belegering en inname van Jalawla door IS, dat op dat moment was afgesloten van de rest van de wereld. De IDFA-jury omschrijft Nowhere to Hide als een „diep ontroerende film” met een „perspectief, dat alleen de slachtoffers van oorlog kunnen hebben”.

Still Tomorrow van Jian Fan, die de tweede prijs van IDFA ontving (2.500 euro), is een portret van de Chinese boerin Xiuhua Yu. Zij wordt een internetsensatie in China als een van haar gedichten meer dan een miljoen keer wordt gedeeld op sociale media (‘Half China doorreizen om met jou naar bed te gaan’). Het succes geeft de vrouw, die lijdt aan hersenbeschadiging, de mogelijkheid voor het eerst wat geld te verdienen en uit een liefdeloos, door haar ouders gearrangeerd huwelijk te stappen.

De prijs voor de beste Nederlandse documentaire is gewonnen door de Nederlandse Koerd Reber Dosky voor zijn film Radio Kobani. In de film volgt hij de 20-jarige verslaggeefster Dilovan Kiko, die in het Koerdische gedeelte van Syrië een eigen radiozender begint. Dosky was eveneens aanwezig om te filmen in de winter van 2015, toen Koerdische strijders de stad Kobani heroverden op IS.

De tweede prijs in de competitie voor beste Nederlandse documentaire ging naar de openingsfilm Stranger in Paradise van debutant Guido Hendrikx. Hij confronteert asielzoekers in Zuid-Italië in scherpe, ongemakkelijke scènes met het debat over vluchtelingen zoals dat in Europa wordt gevoerd. IDFA loopt nog tot en met zondag. Dan wordt de IDFA-publieksprijs uitgereikt.