Tuttensloep voor het Gooi

De Range Rover Evoque is een belachelijke auto, vindt . Hij probeert hem te begrijpen.

Foto Peter de Krom

De koets waarin je vaagjes een bestaand model herkent, de Range Rover Evoque, lijkt door een wals op het chassis geperst. Het dak bezweek onder verpletterende krachten die pas halt hielden bij de immense wielen. Hun lichtmetaal bood krachtig weerstand, waarna de net gespaarde onderbouw zich oprichtte. Alleen de bandafdrukken lieten sporen na tot in de motorkap.

In die botsing van neerwaartse en opwaartse krachten ontstond de geknevelde, Transformer-achtige Evoque Cabriolet. De testauto kost een ton. Groot geld voor een tweezitter met spek-en-bonen-achterbank die sportwagen, terreinwagen noch SUV is. Maar op zijn stijl-insteek, helemaal jouw eigen ding, gaan ze hem van Bussum tot Dubai kansrijk pitchen.

Het is de vreemdst geproportioneerde 4×4 van zijn tijd, de definitie van een gat in de markt dat nog niemand was opgevallen. Hij moest de volgende grens over naar een volgend tussenformat dat de wereld nog niet kende; de open midsize SUV.

Toch is hij niet echt de eerste. In 2011 wierp Nissan met de Murano CrossCabriolet in de VS met matig resultaat de eerste steen, wat zowel aan het ontwerp als aan het merk zal hebben gelegen. Nissan is niet hip, Land Rover wel. Als de open Evoque succesvol wordt, is het hek van de dam. Mijn prognose luidt dat de markt de komende jaren zal worden overspoeld door crossover-cabrio’s in alle prijsklassen. Mercedes verovert Bergen NH en Kia Almere. Wie de blits wil maken moet nu toeslaan.

Iets anders. Range Rover is Land Rover. De eerste Land Rover was open, zoals alle terreinwagens oude stijl. Zie de Willy’s Jeep in oorlogsfilms. Wat is zo nieuw aan hem? Mensen toch; het perspectief! De terreinwagen was er voor het nut en deze nepper is er voor het leuk. Hoe leuk, dat moet je willen zien.

Als je een auto niet begrijpt, zijn er twee uitwegen. De dankbaarste is die van de snobistische verkettering. Op dat treitertraject kan ik hem afserveren naar de geblondeerde welvaartsmutsen van het Gooi, het gehaaid recalcitrante homostel. De tweede is de weg van de verlichte rede; proberen in te zien wat anderen ervan begrijpen. Daar komt bezinning van die leert dat het onmogelijk is een open Range Rover belachelijk te maken. Hij is dat namelijk al van zichzelf. Hij heeft de vorm gevonden voor zijn maximale zinloosheid, die spot neutraliseert met tegenspot.

Wat weerhoudt de vrouwen die dit willen van een nieuwe Mini cabrio? Wel, dat hij duurder is. De uitgave is zo belachelijk en navenant aantrekkelijk als het object. Misschien moeten ze met hem naar het strand. Wat hij namelijk wél kan is pootjebaden. Hij heeft vierwielaandrijving en een beetje terreingenen, je zou een niet te diepe plas in kunnen duiken. Maar ik denk niet dat zijn mevrouwen dat gaan doen. Daar is niets te koop.

Achterin is ruimte voor twee Gucci-tassen, die elk hun eigen stoel hebben. Men werpt ze met geopend dak zo in de zitkuip. Er kinderen of vriendinnen onderbrengen moet ten strengste worden afgeraden. Men raakt bekneld of sterft van de kou. Dit is een funshopper. Met 240 pk, wat hem een voorsprong geeft op de winkelwagens van de grootgrutter, terwijl hun functies vergelijkbaar zijn.

Hij moet van parfumier naar boetiek. Dat doet hij met een voor zo’n pakhuis ongekende wendbaarheid. Ik voel me niet te groot om toe te geven dat ik lol had in die tuttensloep. Zo te kijk staan is ultieme camp. Kijk mij, kapitein Appie.

Het vermogen lijkt overdreven, tot je leest dat hij 1.936 kilo weegt. Bewonderenswaardig het gemak waarmee het viercilindertje die loden last op gang houdt, geholpen door de negentraps automaat die bliksemsnel schakelend de optimale toerentallen uitserveert.

Zou het de dames kunnen schelen? Veel dakloze genotzoeksters weten nauwelijks welke krachten ze beheren. „Geen idee. Zou het een turbo kunnen zijn? Hij is wel heel pittig.” „Hoe pittig?”, vraag ik dan. „Nou, hij gaat er echt als een raket vandoor.” „Dan heb je een turbo”, zeg ik geruststellend. Zo gemakkelijk bak je geluk. Alle Evoques zijn turbo’s.