RTL Z slankt af, 11 banen verdwijnen

De dagelijkse programma’s Z Today en @Z maken vanaf december plaats voor goedkopere documentaires en series. Elf werknemers verliezen hun baan.

Zakenzender RTL Z gaat afslanken. De eigen, dagelijkse programma’s Z Today en @Z maken vanaf december plaats voor aangekochte documentaires en series als Undercover Boss en Secret Millionaire. Aangekochte programma’s zijn in de regel goedkoper dan eigen producties. Ook gesponsorde programma’s als het succesvolle techprogramma Bright TV en De Groei Challenge krijgen een plek in de avondprogrammering van RTL Z.

Een RTL-woordvoerder laat weten dat de tijdelijke contracten van elf werknemers zullen aflopen vanwege het stoppen van de programma’s. Z Today geeft dagelijks duiding en achtergronden bij het laatste nieuws. In praatprogramma @Z bespreken gasten elke werkdag het meest gedeelde nieuws op sociale media.

Vlaggenschip

Talkshow Van Liempt Live, dat het vlaggenschip van RTL Z moest worden, werd in september dit jaar eveneens stopgezet. Er keken te weinig mensen naar: gemiddeld 10.000 in het eerste jaar. In plaats van de dagelijkse talkshow verzorgt presentator Paul Van Liempt nu elke maandagavond Van Liempt Eén op Eén, een gesprek op locatie met „een smaakmaker uit de wereld van politiek, cultuur, bedrijfsleven of sport.”

De zender kampt sinds de lancering in september 2015 met tegenvallende kijkcijfers. In het eerste jaar stemden gemiddeld 13.000 kijkers per dag af op RTL Z. Het marktaandeel schommelde rond de 0,7 procent. Dat is minder dan de doelstelling die de zender bij de lancering kreeg: een marktaandeel van 1 procent onder kijkers tussen 20 en 49 jaar. Zenders als Discovery (1,6 procent) en TLC (1,8 procent) trekken meer kijkers.

Zenderdirecteur Marco Louwerens zei in september tegen deze krant zich geen zorgen te maken over de tegenvallende cijfers. Er was zelfs reden tot optimisme. „We zien dat steeds meer adverteerders zich melden. Ook zij hebben na een jaar meer gevoel bij wat Z is. Veel adverteerders zijn juist op zoek naar de specifieke doelgroep die we bereiken.” RTL Z scoort iets beter onder rijkere, hoger opgeleide mensen (de ‘welstandsklasse’ AB1), maar de kijkcijfers bleven ook in die groep nog marginaal.