Het verkeersinfarct dat niemand aan zag komen

Saskia van Loenen

Het begon met één verkeersbord. Ineens stond het er, op een van de drukste punten van de stad: „Prins Hendrikkade richting CS afgesloten van 21-11-’16 7h t/m 16-12-’16 16h ivm werkzaamheden GVB”. Nu zijn er nogal wat bussen die in de ochtendspits duizenden mensen via de IJtunnel naar CS rijden. Ook was nu net die ándere route de stad in – Waterlooplein, Amstel – een paar weken daarvoor al gesloten voor auto’s. Die namen sindsdien massaal de Prins Hendrikkade, maar zouden nu bij de Odebrug rechtsaf moeten. Een doembeeld van eindeloze autorijen drong zich op. En de bussen dan? Dit werd een verkeersinfarct van ongekende omvang!

Vreemd genoeg meldde de gemeentesite niets hierover. 14 020, hét nummer voor al uw gemeente-informatie: „Prins Hendrikkade, welk stadsdeel is dat?” Een verwijzing naar de GVB-site volgde. Waar óók niets op stond. Een geschrokken medewerker: „Maar dat betekent dus dat al die bussen óók in de file voor de IJ-tunnel komen te staan!” Het kwartje viel.

Nog zes dagen om burgers te waarschuwen voor wat komen zou. Homepage, Twitter, Facebook? Maar het bleef bij dat ene bord.

Die 21ste stonden de auto’s en bussen vast vanaf de A10 in Noord. „Verkeersinfarct”, kopten de media. ’s Middags twitterde de gemeente dat per direct maatregelen zouden worden genomen.

Door: Saskia van Loenen