Prijs beste IDFA-documentaire naar ‘Nowhere to Hide’

De film volgt gedurende vijf jaar de Iraakse verpleegkundige Nori Shariff. Hij probeert zo lang als het kan zijn werk te blijven doen in Centraal-Irak.

Still uit 'Nowhere to Hide'

‘Nowhere to Hide’ van regisseur de Noors-Koerdische regisseur Zaradasht Ahmed heeft de IDFA Award voor de beste documentaire van speelfilmlengte gewonnen. De Special Jury Prize (de tweede prijs) van het Amsterdamse documentairefestival ging naar ‘Still Tomorrow’ van de Chinese filmmaker Jian Fan.

Aan de hoofdprijs van IDFA is een geldbedrag van 12.500 euro verbonden. In ‘Nowhere to Hide’ volgde Zaradasht Ahmed, van Iraaks-Koerdische afkomst maar inmiddels staatsburger van Noorwegen, gedurende vijf jaar de Iraakse verpleegkundige Nori Shariff. Shariff probeert zo lang als het kan zijn werk te blijven doen in Centraal-Irak, maar uiteindelijk moet hij vluchten wanneer troepen van IS de stad Jalawla dreigen in te nemen in 2014. Inmiddels verblijft hij met zijn familie in een Iraaks vluchtelingenkamp.

Lees verder na de trailer

De regisseur gaf zijn hoofdpersoon Nori Shariff een camera en een filmtraining, waardoor het mogelijk was om voor de film opnamen te maken op plaatsen die voor documentairemakers en journalisten niet toegankelijk zijn; zogeheten ‘no go zones’. Dat gold met name voor de belegering en inname van Jalawla door IS, dat op dat moment was afgesloten van de rest van de wereld. De IDFA-jury omschrijft ‘Nowhere to Hide’ als een „diep ontroerende film” met een „uniek perspectief, dat alleen de slachtoffers van oorlog kunnen hebben”.

Internetsensatie in China

‘Still Tomorrow’ van Jian Fan, die de tweede prijs van IDFA ontving (met een geldbedrag van 2500 euro), is een portret van de Chinese boerin Xiuhua Yu. Zij groeit met haar poëzie uit tot een internetsensatie in China, als een van haar gedichten meer dan een miljoen keer wordt gedeeld op sociale media (‘Half China doorreizen om met jou naar bed te gaan’). Het succes geeft de vrouw, die lijdt aan een hersenbeschadiging, de mogelijkheid om voor het eerst in haar leven wat geld te verdienen en uit haar liefdeloze, door haar ouders gearrangeerde huwelijk te stappen.

De prijs voor de beste Nederlandse documentaire is gewonnen door de Nederlandse Koerd Reber Dosky voor zijn film ‘Radio Kobani’. In de film volgt hij de 20-jarige verslaggeefster Dilovan Kiko, die in het Koerdische gedeelte van Syrië een eigen radiozender begint. Dosky was eveneens aanwezig om te filmen in de winter van 2015, toen Koerdische strijders de stad Kobani heroverden op IS.

De tweede prijs in de competitie voor beste Nederlandse documentaire ging naar IDFA-openingsfilm ‘Stranger in Paradise’ van debutant Guido Hendrickx. In de film confronteert hij asielzoekers in Zuid-Italië in scherpe en ongemakkelijke scènes met het debat over vluchtelingen zoals dat in Europa wordt gevoerd.

Documentairefestival IDFA loopt nog door tot en met aanstaande zondag. Dan wordt ook de IDFA-publieksprijs uitgereikt.