‘Facebook wil met censuurtool Chinese markt betreden’

Het sociale netwerk wordt in China geblokkeerd. De software zou voorkomen dat bepaalde posts op de tijdlijn van gebruikers komen.

Facebook-topman Mark Zuckerberg in China in maart 2016. Foto Kenzaburo Fukuhara / Reuters

Om toegelaten te worden tot de Chinese markt zou Facebook software ontwikkelen die voorkomt dat voor de overheid onwelgevallige posts op de tijdlijn van gebruikers verschijnen. Dat meldt The New York Times op basis van anonieme bronnen binnen het bedrijf.

Facebook wordt in China volledig geblokkeerd. De software wordt binnen het bedrijf gezien als potentieel onderdeel van de strategie om toegang tot China te krijgen. Tot nu toe zou de software nog niet in de praktijk gebruikt zijn en is China nog niet concreet benaderd om ermee te werken. Het is mogelijk dat de software nooit wordt gebruikt, zeggen de bronnen.

Dat Facebook op verzoek van overheden censuur toepast is niet nieuw, maar voorheen gebeurde dat altijd nadat een post was geplaatst en op de tijdlijn van gebruikers verscheen. Met deze software zou het mogelijk zijn te voorkomen dat een post überhaupt op de tijdlijn van gebruikers komt. Een derde partij, waarschijnlijk een Chinees bedrijf, zou kunnen zien welke berichten er gedeeld worden en dan handmatig de optie krijgen te zorgen dat de berichten de tijdlijn van Facebook-gebruikers in China niet bereiken.

Deel van het gesprek

Volgens de bronnen van The New York Times zijn sommige ontwikkelaars opgestapt naar aanleiding van het ontwikkelen van de software. Intern kwamen er dermate veel vragen over dat Facebook-topman Mark Zuckerberg er tijdens een van de wekelijkse bijeenkomsten van Facebook op vrijdagmiddag tekst en uitleg over kwam geven. “Het is beter voor Facebook om er een onderdeel van te zijn het gesprek mogelijk te maken, ook als het niet het hele gesprek is”, zou Zuckerberg daar gezegd hebben.

Het bedrijf wil het bestaan van de software tegenover The New York Times niet bevestigen en niet ontkennen. “We zeggen al heel lang in China geïnteresseerd te zijn. We besteden tijd aan het begrijpen van en leren over China”, aldus een woordvoerder tegen de krant.

Concurrentie met Chinese sociale media

Om toegang te krijgen tot de tweede economie van de wereld spendeert Zuckerberg veel energie aan het ontwikkelen van goede relaties met president en partijleider Xi Jinping en studeert ook Chinees. Maar tot nu toe hebben de zalvende pogingen van Facebook, dat in China alleen bereikbaar is door middel van speciale tunnel-software, nog niets opgeleverd. De onderneming heeft wel al een groot kantoor in Beijing.

Een probleem voor Facebook vormt ook de concurrentie van de Chinese sociale media, het beursgenoteerde Tencent in het bijzonder. Ook de oplaaiende discussie over verzonnen nieuws in de VS maakt de Chinese autoriteiten kopschuw. In de partijkrant Global Times werd donderdag gewaarschuwd dat Facebook en Google voor grote problemen, vals nieuws, geruchten en conflicten kunnen zorgen als deze diensten niet voldoen aan strenge eisen. Ook Google wil terug naar boomend China, maar stuit op tal van hindernissen.