Facebook wil Chinese markt betreden ‘met speciale censuursoftware’

Facebook is zeer gebrand op toegang tot China en ontwikkelt daarom speciale software voor „geografische censuur” om te kunnen voldoen aan de strenge Chinese internet-wetgeving. Volgens The New York Times, die zich baseert op Facebook-medewerkers met principiële bezwaren, hoopt het Amerikaanse bedrijf met deze censuur-software een grotere kans te maken te worden toegelaten tot de snelst groeiende internetmarkt van de wereld.

De software zou niet door Facebook zelf worden gebruikt, maar door een Chinees bedrijf of de censuurafdelingen van nationale en regionale overheden. Intern blijkt het China-project bij Facebook omstreden want enkele medewerkers hebben ontslag genomen en anderen zijn naar de media gestapt.

Facebook-oprichter Mark Zuckerberg is er echter van overtuigd dat hij de Chinese markt nodig heeft om te blijven groeien. „Waar komen de volgende één miljard Facebookers vandaan”, is een retorische vraag die hij vaak stelt. China met 1,3 miljard inwoners telt nu 800 miljoen internetters; een aantal dat over vijf jaar door de grens van één miljard gaat.

Om toegang te krijgen tot de tweede economie van de wereld spendeert Zuckerberg veel energie aan het ontwikkelen van goede relaties met president Xi.

Een probleem voor Facebook is de oplaaiende discussie over nepnieuws in de VS, die maakt de Chinese autoriteiten kopschuw. In de partijkrant Global Times werd donderdag gewaarschuwd dat Facebook en Google voor grote problemen, vals nieuws, en conflicten kunnen zorgen als ze niet voldoen aan strenge eisen.