Toch geen tol voor buitenlandse auto’s op regionale Duitse wegen

Auto’s met een buitenlands kenteken hoeven in de toekomst geen tolvignet te hebben als zij alleen gebruik maken van regionale Duitse wegen.

Foto: AFP

Het Duitse voornemen tol te gaan heffen voor personenauto’s wordt na Nederlandse bezwaren aangepast. Auto’s met een buitenlands kenteken hoeven in de toekomst geen tolvignet te hebben als zij alleen gebruik maken van regionale Duitse wegen. Die aanpassing is belangrijk voor bewoners van de grensregio’s.

Dat schrijft minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu in antwoord op Kamervragen over de voorgenomen tolheffing. Volgens Schultz van Haegen heeft de Duitse minister van Transport de plannen na haar bezwaren aangepast.

Duitsland is voornemens een elektronisch vignet verplicht te gaan stellen voor alle personenauto’s die gebruik maken van de wegen in het land. Duitsers moeten hiervoor een jaarvignet kopen, buitenlanders kunnen tevens een tijdelijk vignet van tien dagen of twee maanden aanschaffen. Uit de antwoorden van Schultz van Haegen blijkt nu dat buitenlanders ook geen vignet hoeven te hebben als zij slechts gebruik maken van regionale Duitse wegen.

Verzet

De aanpassing is echter onvoldoende volgens Nederlandse en Duitse burgemeesters uit de grensregio, die dinsdag opnieuw demonstreerden tegen de plannen. Ook de ANWB blijft verzet voeren tegen de plannen, liet de belangenorganisatie dinsdag weten aan het Financieele Dagblad. In een brief aan eurocommissaris voor Transport Violeta Bulc dringt ANWB-topman Frits van Bruggen erop aan de inbreukprocedure voorlopig niet op te schorten.

Tegen het Duitse tolplan is veel verzet omdat het een inbreuk zou zijn op het het beginsel van vrij verkeer in Europa. In september stapte de Europese Commissie naar het Europese Hof van Justitie om de Duitse plannen aan te vechten. De EC vindt dat de het heffen van tol op Duitse snelwegen het vrije verkeer van mensen en goederen aantast. Ook zou het voorstel discriminerend zijn, omdat Duitsers de kosten kunnen aftrekken van de belastingen en dus alleen buitenlanders op kosten worden gejaagd. Schultz van Haegen uitte eerder ook kritiek op de plannen. Begin november leken de EC en Duitsland echter toch tot een overeenkomst te zijn gekomen, waarop CDA-kamerleden Martijn van Helvert en Pieter Omtzigt schriftelijke vragen aan minister Schultz van Haegen stelden.

Zij laat de Kamer nu weten meerdere keren contact te hebben gehad met de Duitse minister Dobrindt om haar bezwaren te bespreken. Ook schrijft ze de kwestie te hebben aangekaart bij eurocommissaris voor Transport Violeta Bulc, waarna de inbreukprocedure tegen Duitsland door de EC werd opgestart. Die procedure loopt volgens Schultz van Haegen nog. Zodra de uitkomst daarvan officieel is, beraadt de minister zich op eventuele vervolgstappen. Samen met Oostenrijk bezwaar aantekenen tegen de maatregelen behoort dan tot de mogelijkheden, hoewel tijdens een dergelijke procedure de invoerdatum van het tolplan niet verschuift.