Hogerop? Weglopen hoeft niet

Doorgroeien

Om door te kunnen groeien switchen werknemers vaak van baan. Hoe kunnen werkgevers dat voorkomen?

Illustratie Tomas Schats

Een goed salaris, niet te lang onderweg naar kantoor, een fijne sfeer, leuke collega’s. We stellen nogal wat eisen aan ons werk. En hebben we eindelijk de perfecte plek gevonden? Dan moet er nog nagedacht worden over de toekomst. Want wat we minstens zo belangrijk vinden: voldoende mogelijkheden door te groeien, het liefst binnen hetzelfde bedrijf.

Veel Nederlandse werknemers missen, meer nog dan hun buitenlandse collega’s, de kans op een stap omhoog. Ze overwegen in zo’n geval zelfs over te stappen naar een andere werkgever. Dat blijkt uit internationaal onderzoek dat adviesbureau Willis Towers Watson dit jaar onder 31.000 werknemers wereldwijd deed, en waarvan de resultaten afgelopen week bekend gemaakt werden.

In Nederland ondervroeg het bureau vijfhonderd werknemers, afkomstig uit alle lagen uit de beroepsbevolking. Wat bleek: 44 procent van hen heeft het gevoel naar een andere werkgever te moeten voor een promotie of groeimogelijkheden. Nog eens 8 procent heeft dat gevoel zelfs erg sterk. Wereldwijd heeft ‘slechts’ 40 procent van de werknemers het gevoel van werkgever te moeten wisselen om een volgende stap te maken.

Volgens Maurits de Graaf, consultant bij Willis Towers Watson, is dat een probleem voor werkgevers. „Verloop is een financieel risico. Bedrijven moeten in zo’n geval namelijk een vervanger vinden, en tegelijkertijd iemand anders inwerken. Dat kost tijd: meestal tussen de vijf en negen maanden voordat een werknemer volledig productief is.” Bij hogere functies kan dat een bedrijf zo driekwart jaarsalaris kosten, zegt De Graaf. Kortom: „Als je mensen binnen je bedrijf kunt houden, scheelt dat in de kosten.”

Willis Towers Watson deed deze zomer nog een ander onderzoek: dezelfde vragen werden niet alleen aan werknemers, maar ook aan werkgevers gesteld. Opvallend resultaat: wereldwijd vindt bijna 70 procent van de werkgevers dat er binnen het bedrijf voldoende mogelijkheden voor werknemers zijn zich te ontwikkelen. Dat verschil kan te maken hebben met interne communicatie over de mogelijkheden, stelt het adviesbureau. Wanneer een werknemer niet of onvoldoende op de hoogte is van beschikbare cursussen of programma’s, heeft dat invloed op hoe hij of zij de eigen kansen ziet. Stel werknemers daarom goed op de hoogte, dan is de kans groter dat ze blijven.