Even swipen en je hebt je kunstcollectie

Amsterdam Art Weekend

Veel Amsterdamse galeries hebben de komende dagen speciale tentoonstellingen. Maar jonge kunstkopers zitten liever thuis op de bank.

Je bent jong en je wilt kunst kopen. Loop je dan een galerie binnen? Nou nee. Mo van der Have (31) van Torch Gallery: „Als hier een opening is staan er kratjes bier, niet meer alleen flessen witte wijn zoals vroeger. Maar vrienden van mij die niet uit de kunstwereld komen, verschijnen toch niet.”

Nick Majoor (31) van Galerie Ron Mandos: „We hebben een laag drempelbeleid, dus wie er ook binnenkomt: je laat alles uit je handen vallen en leidt ze rond. Maar jonge mensen hebben angst voor de white cube, de grote witte ruimte waar dingen hangen die je niet kent.”

Renee Schuiten (27), Borzo Gallery: „We hebben een redelijk vast publiek. En die zijn veertig plus.”

Twintigers die kunst kopen? Ze zijn er. Lees: Liever kunst dan een nieuwe bank

ladekast

Morgen, 24 november, begint voor de vijfde keer het Amsterdam Art Weekend. Vier dagen lang is er dan op tientallen plekken in de hoofdstad kunst te zien, waaronder speciale tentoonstellingen in de deelnemende galeries. Opvallende nieuwe mediapartner van Amsterdam Art Weekend: FRAEMd.com, een vorig jaar door Floor Serto (33, art director) en Sanne Staps (32, juriste) opgericht online kunstplatform. Intussen biedt een vijftigtal gerenommeerde galeries (een deel van) hun werk ook op FRAEMd te koop aan, waaronder Torch, Ron Mandos, Borzo, Reuten Galerie Amsterdam en No Man’s Art Gallery. Waarom?

Kunst is niet eng, iedereen kan toch swipen?

Antoinette Reuten (68) van Reuten Galerie Amsterdam herinnert zich „de tijd dat hier dagelijks mensen binnenkwamen die je niet kende, omdat ze nieuwsgierig waren naar wat er hing”. Zulke bezoekers keken rond, gingen even zitten, begonnen een gesprek. Dat is voorbij. „De nieuwe manier van kunst kijken is: tempo, tempo. En dat dan het liefst tijdens een evenement, een beurs of een speciaal weekend, en daarna thuis, achter de computer.”

Of op je telefoon. Bezoekers van FRAEMd swipen door de aangeboden kunstwerken, die ze liken of disliken. Zo stellen ze een eigen profiel samen, van werken die bij ze passen. Nick Majoor van Ron Mandos: „Het idee dat je er verstand van moet hebben voordat je naar binnen durft te lopen, speelt dan niet. En je kunt je smaak ook prima online ontwikkelen, want je ziet veel voorbijkomen.” Emmelie Koster (30), oprichtster van No Man’s Art Gallery: „Het is een manier van kijken die mijn generatie gewend is. Veel. En snel.”

tafel

Daarbij gaat het beeld voor: pas als je een kunstwerk hebt aangeklikt krijg je informatie over de kunstenaar. Renee Schuiten van Borzo: „Het is een ander soort zichtbaarheid van kunst, maar context blijft belangrijk: jonge mensen willen juist veel weten over een werk of een kunstenaar.”

En kijk, je kunt het gewoon boven die groene/rode/gele bank van je hangen

Ron Mandos en Borzo zijn ook aangesloten bij Artsy, een iets ouder, internationaal online-kunstplatform. Bij Artsy kun je de maat instellen van het kunstwerk dat je zoekt (hoogte en breedte in inches). FRAEMd gaat verder, daar kun je een werk uitproberen boven je bank, in je slaapkamer of in de hal, waarvan je eerst een foto hebt geüpload: ‘Preview the artwork in your own space’.

Wat galeries daarvan vinden? Antoinette Reuten: „Ook jonge mensen willen graag originele spullen om zich heen. Dus is het een vrij geniaal idee als een paar enthousiaste, positieve meiden zeggen: zullen we dan eens zien wat er bij jou boven de bank past? Ik kijk daar niet op neer.”

Mo van der Have van Torch: „Voor de komst van musea en galeries was kunst altijd iets voor in huis, laten we dat niet vergeten. En iets willen kopen dat goed boven je bank past: waarom niet, dat zijn toch geen vieze woorden?” Vergis je niet, zegt hij ook: „Wij krijgen bij de galerie heus wel eens kopers die een ton willen betalen voor een bepaalde kunstenaar en er dan bij zeggen: graag van twee bij één meter en in rode tinten.”

En ook nog betalen, want zo duur is het niet

Bij Galerie Ron Mandos (en bij vrijwel alle galeries) werkt het zo: op de eigen site staan geen prijzen, maar als je ‘I’m interested in this work’ aanklikt, kun je meer informatie krijgen. Nick Majoor: „Prijzen kunnen enorm verschillen en dus ook afschrikken. Maar als je een hoge prijs kunt uitleggen, wordt het een ander verhaal.”

Kunstwerken bij FRAEMd kosten hooguit 10.000 euro. Die prijs staat er meteen bij, nog boven de informatie over de kunstenaar. Kunst beneden de 10.000 euro wordt ‘de ondermarkt’ genoemd. Nick Majoor: „Een online-platform speciaal voor jongeren trekt die markt voor ons open. Onze galerie is goed aanwezig op social media, maar zij vullen dat nog aan.” Vorig jaar kreeg FRAEMd de ‘Marie Claire Starters Award’, „de Tinder voor kunst aan je muur” werd de site bij die gelegenheid genoemd. Mo van der Have: „Ik wil zoveel mogelijk mensen betrekken bij kunst, maar wij staan niet in damesbladen, zij wel.”

Het vijf jaar geleden opgerichte No Man’s Art Gallery hééft al een jong publiek („Ons duurste werk kost 6.500 euro”), die voor aankopen in het begin terecht konden op de eigen site. Emmelie Koster: „Maar dan moet je dus veilig betalingsverkeer kunnen garanderen. En dat besteed ik toch liever uit. Dat we nu wel weer online verkopen zie ik als een extra service voor onze kunstenaars. ”

Het is dus gewoon een andere manier om mooie dingen om je heen te verzamelen

Renee Schuiten van Borzo: „Mensen zijn al bezig met het verfraaien van beeld, het mooier maken van dingen. Dat zie je op Facebook, op Instagram. De gevoeligheid voor kunst neemt eerder toe dan af, daardoor.” Nick Majoor: „Kunst wordt weer bereikbaarder, is mijn idee. Juist door dit soort initiatieven.”

Trouwens, steeds meer van je leeftijdgenoten kopen ook

Daar zijn geen cijfers over beschikbaar, maar de galeriehouders hebben wel die indruk. Je zou het ook kunnen afleiden uit de toename van het aantal online kunstplatforms, in het buitenland (Artsy, Artfinder, Artspace) en steeds vaker ook in Nederland, waar bijvoorbeeld Patty Morgan (daar is Emmelie Koster ook bij aangesloten) en We Like Art! eveneens betaalbare kunst aanbieden.

En wat er dan ook gebeurt: als je werk van een kunstenaar online hebt gespot, wil je het voordat je iets van hem koopt ook in het echt zien. Emmelie Koster: „Mensen willen beeldende kunst vaak eerst offline ervaren.” Nick Majoor: „Er komen nu jonge kopers binnen die iets kennen omdat ze het op een site gezien hebben.”

Wie weet wordt het straks weer druk in de galerie.