Op de smartphone zijn Facebook en Google de baas

Internetonderzoek We zijn langer online op de smartphone dan via pc of laptop, blijkt uit onderzoek. Apps van Facebook en Google zijn dominant.

Gaat u nog naar de studeerkamer om op uw bureaucomputer te internetten? Te mailen, bankieren, sociale media te lezen? Dan behoort u tot een krimpende groep. Steeds meer Nederlanders internetten op de bank, in bed en onderweg. De smartphone is in twee jaar uitgegroeid tot het belangrijkste middel om mee online te gaan.

Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) en marktonderzoeksbureau GfK. Het toont overduidelijk dat het tijdperk van mobiel internet is aangebroken. En het laat zien hoe oppermachtig Facebook en Google zijn op de smartphone.

40 uur zijn Nederlanders maandelijks online via de smartphone. Dat was in 2014 nog 29 uur. Internetten via de pc of de laptop daalde van 28 naar 25 uur in de maand. De tablet ging van 28 naar 23 uur.

82% van de ondervraagden heeft een smartphone. In 2014 was dat nog 68 procent. Bijna iedereen (98 procent) heeft de beschikking over een pc. Het bezit van een tablet stabiliseert: 59 procent.

56% van de geënquêteerden geeft voor het gebruik van sociale media de voorkeur aan de smartphone; 23 procent speelt het liefst spelletjes op de smartphone en voor 22 procent is het het favoriete apparaat om mee te e-mailen.

25 apps gebruikt de gemiddelde consument. Dat aantal is gedaald; twee jaar geleden waren het er 33. Op de tablet gebruiken mensen zelfs maar 15 apps (dat was in 2014, bij het vorige onderzoek, nog 24). Ze gebruiken de apps wel langer; op de smartphone 37 uur (van 27).

3 apps van Facebook zijn de meest gebruikte in Nederland: Whatsapp heeft een bereik van 60 procent van smartphonegebruikers, de Facebook-app zelf bereikt 52 procent en Facebook Messenger 42 procent. Daarna volgen zes apps van Google: Maps, YouTube, Search, Gmail, Drive en Google Play services. De eerste Nederlandse app is Marktplaats (van eBay uit de VS) op tien.

453 minuten per maand spelen Nederlanders het ‘Scrabble-spel’ Worldfeud. Dat maakt het de app die het langst wordt gebruikt. Het neemt wel af: in 2014 was Wordfeud nog goed voor 496 minuten per maand.

6% van de jongeren zou een domeinnaam aanvragen om een mooi e-mailadres te hebben (denk aan mail@janbenjamin.nl). Dat is weinig, aldus SIDN en GfK, en toont volgens hen dat jongeren niet of nauwelijks meer e-mailen. Vooral 65-plussers registreren nog een domeinnaam.

72% van de ondervraagden heeft het afgelopen jaar te maken gehad met internetfraude in de vorm van phishing. Daarbij lokken oplichters hun slachtoffers via e-mail naar een valse website. Vooral ouderen zijn bezorgd over online veiligheid.

80% van de ondervraagden vindt een webadres met .nl het meest betrouwbaar. Zij winkelen liever op webwinkel.nl dan op webwinkel.com (17 procent, zoals Bol.com), webwinkel.shop (2 procent) of webwinkel.eu (1 procent).