Recensie

Fresku wil te veel als cabaretier

Cabaret Rapper Fresku maakt met Welkom bij de Fresku Show zijn debuut als cabaretier. Tijdens de première bleef hij iets te vaak aan de oppervlakte.

Foto Merlin Daleman

‘Ik wil zo graag, zegt Fresku tijdens zijn cabaretdebuut Welkom bij de Fresku Show. Dat merk je aan alles. Als toeschouwer leef je met hem mee. Je wilt ook dat deze magnifieke rapper, die op zijn albums zijn hart en ziel blootlegt, erin slaagt zich als cabaretier te ontplooien. Fresku heeft de sympathy vote.

Aan ideeën, onderwerpen, typetjes en meningen heeft Fresku in Welkom bij de Fresku Show geen gebrek. Hij vertelt hoe hij als zevenjarige door zijn vader wordt meegenomen naar Curaçao, hoe hij terugkeert naar zijn moeder in Brabant en rapper wordt, speelt zijn typetjes Gino Pietermaai de patserrapper en Willy Keurig, de volkse racist, en doet een blokje seksgrappen. Waar het aan ontbreekt, is het structureren en uitbouwen van die losse elementen en afronden tot een grap. Het is de makke van een debutant: door te veel te willen, blijft hij te vaak aan de oppervlakte.

Je zou wel meer willen horen over de buurtboom op Curaçao, waar mensen elkaar verhalen vertellen en over de neven die van hem een echte Antilliaan willen maken. Fresku stipt het alleen aan. De gewoonte van zijn vader om zijn kinderen met de riem te geven, lijkt uit te groeien tot een knisperend nummer als hij het publiek „Sla dat ding” laat scanderen. Met die reactie kun je de diepte in of het publiek een draai om de oren geven. Maar Fresku stopt op het punt waar het interessant wordt.

Vriendellek Rassisme

Dat geldt ook voor de nummers over racisme. De cursus ‘Vriendellek Rassisme’ is niet meer dan drie zinnetjes van het type „Jij komt wel goed uit je woorden”. Het nummer van de blanke racist Willy Keurig (Fresku met white face) wint aan spanning als Willy uitweidt over zijn liefde voor Truuske, die plots wil salsadansen. Maar Fresku laat het verhaal zo maar uit zijn handen vallen. Dezelfde halfslachtigheid wreekt zich als hij vertelt over een buurman die hem Zwarte Piet noemt.

Fresku als Willy Keurig. De tekst gaat verder onder de video.

En natuurlijk rapt Fresku. Onder meer het nummer ‘Angst’, waarin hij uitgebreid zijn woede ventileert over racisme en discriminatie, én zichzelf toespreekt om rustig te blijven: „Als mensen zonder empathie die spotprenten tekenen, als dit moet kunnen gaan we nooit verenigen, ik zie hoe men de naam van mijn mooie religie ruïneert, in de naam van vrijheid mijn profeet ridiculiseert, hoe de media en politiek het cultiveert, doet me zeer.” Over wat hij beweert, zou nog heel veel meer te zeggen zijn, maar helaas is dit lied, dat al stond op het vorig jaar verschenen album ‘Nooit Meer Terug’, niet een beginpunt, maar een eindpunt. Want hij vraagt daarna of de zaal zich nog comfortabel voelt. En als dat zo is, wil hij dat graag kapot maken: met seksgrappen.

Het nummer ‘Angst’wat in de cabaretshow voorkomt. De tekst gaat verder onder de video.

Of Fresku een aanwinst is voor het cabaret is nog niet te zeggen. Bij de première was hij zo nerveus dat hij het programma twee keer stil moest leggen om ‘te aarden’. Dat zal in de loop van de tournee vast beter gaan, want hij herpakte zich goed en hervond zijn goedgeluimde zelf die ontspannen en gefocust is. Hij kan een een voorbeeld nemen aan Ali B, de rapper die ook cabaretier werd. Ali B wordt liever niet herinnerd aan zijn eerste programma, maar is inmiddels uitgegroeid tot een van de belangrijkste stemmen in het genre. Fresku heeft pas zijn eerste stap gezet.