Zuckerberg: hardere aanpak nepnieuws op Facebook

Er moet beter worden samengewerkt met gebruikers en factcheckers om nepnieuws te identificeren, schrijft Zuckerberg op Facebook.

Mark Zuckerberg AP Photo/Eric Risberg

Facebook-oprichter Mark Zuckerberg wil desinformatie harder gaan aanpakken op Facebook. Hij wil het gemakkelijker maken voor gebruikers om nepnieuwsberichten aan te geven, zodat Facebook sneller nepnieuws kan herkennen. Ook moet het bedrijf beter gaan samenwerken met factcheckers en journalisten om nepnieuws op te sporen. Dat zegt hij in een update op zijn persoonlijke Facebook-account.

Hij zet in het bericht de stappen uiteen die het bedrijf wil gaan nemen. Er moeten betere technische systemen komen om nepnieuws te herkennen en het moet voor gebruikers gemakkelijker worden om te melden dat er nepnieuws op de site staat. Verder wil Zuckerberg waarschuwingen gaan toevoegen aan mogelijke nepartikelen. Ook moet er strenger gekeken worden naar welke artikelen worden aangeraden als iemand doorklikt naar een nieuwsbericht op Facebook. Ten slotte moet er beter samengewerkt worden met factcheckers en journalisten.

Stappen

Zuckerberg noemt nog geen bijzonder concrete maatregelen. Wel geeft hij aan dat hij desinformatie een probleem vindt voor het social media-platform. Vorige week meende Zuckerberg nog dat de situatie echt niet zo erg was. Hij kreeg daarop veel boze reacties. Later draaide hij bij met een voorstel om advertenties van nepnieuwssites te weren.

Volgens Zuckerberg zijn de problemen rond nepnieuws “complex”. Op filosofisch niveau “geloven we dat we mensen een stem moeten geven. Dat betekent dat ze moeten kunnen delen wat ze willen”. De oplossing is volgens Zuckerberg om “te vertrouwen op het oordeel van onafhankelijke organisaties en gebruikers”.

Google

Ook Google kreeg de wind van voren omdat de zoekmachine het te gemakkelijk zou maken om nepnieuws hoog in de resultaten te laten verschijnen. Zo verschijnt een site of artikel sneller in de resultaten van een Google-zoekopdracht als er vaker naar gelinkt wordt. Google besloot afgelopen week ook om advertenties van nepnieuwssites te weren en investeerde in een Britse startup die live factchecking-software ontwikkelt.

Sinds de Amerikaanse verkiezingen is nepnieuws een hot topic op het internet. Het zou te gemakkelijk zijn geweest om desinformatie te verspreiden. De nepberichten zouden in aanloop naar de verkiezingen in de VS vooral nadelig zijn geweest voor presidentskandidate Hillary Clinton. Sommige nepnieuwsberichten zijn nauwelijks van echt nieuws te onderscheiden. Barack Obama sprak op donderdag in Duitsland over nepnieuws en noemde het “een probleem” als mensen “het verschil tussen serieuze argumenten en propaganda niet meer kunnen zien”.