VW schrapt 30.000 banen

Auto-industrie

Volkswagen krimpt om het dieselschandaal te betalen, lage winstmarges op te krikken en de overstap naar elektrisch rijden te maken.

Productie van de elektrische versie van de Volkswagen Golf in het Duitse Wolfsburg. Foto Bloomberg

Bij Volkswagen verdwijnen de komende jaren 30.000 banen. Dat heeft de Duitse autobouwer vrijdagochtend bekendgemaakt, nadat plannen waren uitgelekt.

Bij het Duitse concern werken wereldwijd ruim 610.000 mensen. De meeste banen zullen verdwijnen in Duitsland. Binnen vier jaar tijd schrapt de fabrikant daar 23.000 arbeidsplaatsen. Dat moet met de zachte hand gebeuren. Volkswagen wil niemand gedwongen ontslaan, maar het mogelijk maken voor werknemers om eerder of gedeeltelijk met pensioen gaan.

De ontslagronde moet het bedrijf, dat ook merken als Seat, Skoda, Porsche en Audi maakt, jaarlijks 3,7 miljard euro aan kosten besparen. Dat geld heeft de autobouwer nodig om onder meer de kosten van het dieselschandaal op te vangen. Volkswagen moet wereldwijd auto’s repareren, terugkopen en ‘updaten’ en miljardenboetes betalen wegens fraude met uitstoot van schadelijke stoffen. Zo schikte de autofabrikant al voor 14,7 miljard dollar (13,5 miljard euro) met Amerikaanse autoriteiten. Er lopen nog diverse grote rechtszaken van beleggers tegen het bedrijf.

Daarnaast zijn de bezuinigingen nodig, omdat Volkswagen een vrij inefficiënte autobouwer is. De productiekosten per auto zijn hoog, vooral bij huismerk Volkswagen. Een VW-werknemer produceert per jaar gemiddeld 17 auto’s, terwijl zijn collega bij General Motors goed is voor 46 auto’s, berekende de Duitse auto-expert en hoogleraar Ferdinand Dudenhöffer recent. De winstmarges zijn daardoor bijzonder klein. Volkswagen wil met de plannen de totale marge vergroten van 2 naar 4 procent.

Aandeelhouders dringen al langer bij de top aan op snellere reorganisatie. Dat het bedrijf zo traag is, komt mede door de machtige positie van de vakbond en door het aandeelhouderschap van deelstaat Nedersaksen, waarvoor behoud van werkgelegenheid cruciaal is.

En dan reden drie: de omschakeling naar elektrisch en autonoom rijden die Volkswagen wil maken. Na het opbiechten van de fraude met dieselauto’s, beloofde Volkswagen fors te gaan investeren in elektrisch rijden en kondigde het minstens dertig nieuwe modellen op stroom aan. Maar in een elektrische motor zitten minder onderdelen dan in een motor op fossiele brandstoffen. Er zijn dus minder mensen nodig om die auto’s te maken.

Volkswagen heeft wel beloofd om 9.000 nieuwe banen te creëren voor de omschakeling naar elektrisch rijden. Twee modellen moeten in Duitsland geproduceerd gaan worden – één in Zwickau en één in Wolfsburg. Dan hoeven er geen fabrieken dicht. Ook wil Volkswagen zelf de accu’s ontwikkelen.