ProRail de baas over spoor en dienstregeling bij grote storing

De NS en ProRail gaan samenwerken in een crisisteam om verstoringen sneller op te lossen.

Valerie Kuypers/ANP

ProRail en NS gaan een team van specialisten samenwerken om snel in te kunnen grijpen bij grote verstoringen op het spoor. Het team komt onder leiding van ProRail te staan. Daardoor krijgt de spoorbeheerder de regie over de dienstregeling bij grote verstoringen op het spoor. Voorheen besloten beide partijen samen over de dienstregeling bij calamiteiten. Dat melden ProRail en de NS vrijdag.

Dienstregeling out of control

De nieuwe werkwijze is bedacht door Dennis Huisman, die vrijdag bijzonder hoogleraar Openbaar Vervoer Optimalisatie wordt aan de Erasmus Universiteit. Hij analyseerde enkele winterse dagen in februari 2012, waarbij de dienstregeling out of control ging, aldus NS. Huisman adviseerde NS en ProRail hoe zij het beter kunnen doen.

De verantwoordelijkheid bij crisissituaties, grote verstoringen op het spoor, ligt bij NS en ProRail. Zij maken samen keuzes over de dienstregeling: wat rijdt er wat niet? Dat was niet slagvaardig genoeg, oordeelde Huisman. In de nieuwe situatie kan er volgens NS en ProRail slagvaardiger gewerkt worden om treinverkeer te herstellen.

Volgens een woordvoerder van NS is het “niet meer dan logisch dat ProRail de leiding krijgt”, omdat ProRail het materiaal beheert.

“We hebben in 2012 een ernstige verstoring gehad die te lang duurde. De verstoring werd groter omdat de samenwerking niet goed was tussen ProRail en ons. Er moest één kapitein op het schip zijn.”

Maatschappij Voor Beter OV ziet het nut van een centraal team in, dat mogelijk het aantal vertragingen zal verminderen, maar het “gaat voorbij aan het échte probleem namelijk dat er nog steeds veelvuldig allerlei sein-, wissel en andere storingen aan de infrastructuur optreden”, schrijft de belangenorganisatie in een reactie.

“De beste manier om de hinder voor treinreizigers een halt toe te roepen, is natuurlijk het zorgen voor minder storingen. Door beter ontwerp van spoorinfrastructuur en toebehoren, en door beter toezicht op de door aannemers uitgevoerde werk.”

De nieuwe werkwijze wordt deze winter stapsgewijs ingevoerd. Een aantal medewerkers van NS zal hiervoor overstappen naar ProRail. De operatie moet in het voorjaar zijn afgerond.