Consumentenvertrouwen blijft positief

Ook besteedden Nederlanders in november meer dan in diezelfde periode in 2015, zo blijkt uit cijfers van het CBS.

Winkelend publiek in de Rotterdamse Koopgoot. Foto Koen van Weel/ ANP

Het consumentenvertrouwen is in november gelijk gebleven in vergelijking met een maand geleden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag. Het consumentenvertrouwen komt, net als in oktober, uit op twaalf. Daarmee blijft het vertrouwen op het hoogste niveau in ruim negen jaar, aldus het statistiekbureau.

Mensen zijn met name positief over het huidige economische klimaat, blijkt uit de cijfers. Consumenten zijn iets negatiever over hun toekomstige financiële situatie.

In augustus 2007 was het consumentenvertrouwen voor het laatst hoger dan de afgelopen twee maanden. Het consumentenvertrouwen was toen 16. Het laagste punt werd bereikt in februari 2013 met -44. Met een stand van 12 ligt de graadmeter voor het consumentenvertrouwen in november ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8).

Sindsdien is het vertrouwen geleidelijk toegenomen, maar is allerminst een continu stijgende lijn zichtbaar. Tussen november (9) 2015 en maart 2016 (-4) nam het getal weer af. Ook na de Brexit was kortstondig een daling te zien.

Wat is het consumentenvertrouwen?

Het consumentenvertrouwen zegt iets over hoe Nederlanders denken over de binnenlandse economie. Het getal is opgebouwd uit twee deelindicatoren: een oordeel over het economische klimaat en de koopbereidheid van consumenten. De verhouding tussen positieve en negatieve antwoorden op een aantal vragen bepaalt uiteindelijk de hoogte van de verschillende indicatoren en daarmee het consumentenvertrouwen.

Uitgaven

Het CBS publiceerde vrijdag tevens gegevens over de bestedingen van consumenten in augustus van dit jaar. Zo bleek dat Nederlanders 0,9 procent meer uitgaven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Ze gaven vooral meer uit aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen.

Consumenten gaven 1,6 procent meer uit aan diensten, vergeleken met een jaar geleden. Die uitgaven maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit. Daarnaast werd er 0,8 procent meer aan voedings- en genotmiddelen besteed. Ook de uitgaven aan auto’s lagen een stuk hoger dan een jaar eerder, aldus het CBS.