Komende jaren 30.000 banen weg bij Volkswagen

De banen gaan verloren, omdat VW met de bouw van elektrische auto’s minder mensen nodig heeft.

Motoren van elektrische auto's bevatten minder onderdelen dan die van auto's die op fossiele brandstoffen rijden. Foto Tobias Schwarz / AFP

Door onder meer de overgang naar elektrisch rijden gaan bij de Duitse autofabrikant Volkswagen de komende jaren 30.000 banen verloren. Dat heeft de autobouwer zojuist bekendgemaakt tijdens een persconferentie. De Duitse krant Handelsblatt meldde het nieuws vanmorgen al op basis van bronnen.

Bij het Duitse autoconcern werken wereldwijd zo’n 610.000 mensen. De meeste banen zullen verdwijnen in Duitsland. Binnen vier jaar tijd komen daar 23.000 mensen op straat te staan.

Volgens Volkswagen gaan er geen gedwongen ontslagen plaatsvinden, maar wordt het voor werknemers mogelijk gemaakt om eerder of gedeeltelijk met pensioen gaan. Wel worden er 9.000 nieuwe banen gecreëerd door de productie te verleggen naar de bouw van elektrische auto’s.

Door de ontslagronde is er de komende vier jaar een kostenverlaging van 3,7 miljard euro. Dat geld heeft de autobouwer nodig om reparaties en boetes te betalen vanwege de ‘sjoemeldiesels’. Zo betaalde de Duitse autofabrikant al 14,7 miljard dollar boete (13,5 miljard euro), omdat het frauduleuze software in zijn auto’s plaatste.

Wolfsburg

Het is de bedoeling dat de productie van twee elektrische auto’s in Duitsland plaats gaat vinden en er dus geen fabrieken gesloten worden. Een sportmodel van het merk moet gebouwd gaan worden in de fabriek in Wolfsburg. Een kleiner model wordt gebouwd in de fabriek in Zwickau.

Minder onderdelen

Dat er de komende jaren banen bij Volkswagen verdwijnen, komt niet als een verrassing. Een paar weken geleden liet personeelsdirecteur Karlheinz Blessing in gesprek met de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung al doorschemeren dat door de bouw van elektrische auto’s tienduizenden banen zullen verdwijnen.

Volgens Blessing is het namelijk zo dat de motoren van elektrische auto’s minder onderdelen bevatten dan die van auto’s die op reguliere fossiele brandstoffen rijden.