Gezocht: boze burger

Hoofdredacteuren

Moeten Nederlandse media na Trump harder op zoek naar de ‘boze man’? Wij hebben de ‘gewone’ man al, zeggen veel media.

Na de verkiezingszege van Donald Trump kregen de gevestigde massamedia in de VS de kritiek dat zij de problemen van de gewone Amerikaan niet goed hebben belicht. Hoe reageren Nederlandse media op het verwijt dat ook zij nooit de ‘witte boze man’ een stem geven?

AD – hoofdredacteur Hans Nijenhuis

„Wij hebben de ‘boze witte man’ allang in de krant. Die is niet altijd man, wit of boos. Het is de gemiddelde Nederlander. Mensen die bij de Melkweg niet aan het Leidseplein denken. Het geluk van het AD en de regionale titels is dat we met veel journalisten zijn, (bijna 900), en die mensen kennen. En we zijn zelf de ‘boze witte man’. We hebben Wierd Duk, die wekelijks de stemming peilt. Ik lees her en der dat journalisten links zijn en geen banden hebben met de maatschappij. Dat geldt hier niet.”

De Telegraaf – hoofdredacteur Paul Jansen

„Wij hebben al jaren de rubriek Wat U Zegt. Een online platform voor lezers om eigen nieuws en meningen te delen. Die is er niet zozeer voor de boze witte man, maar voor al onze lezers. Ook blije. Maar het allerbelangrijkste is dat De Telegraaf al decennialang ‘de gewone man’ zeer serieus neemt. Geforceerde pogingen nu plots aansluiting te zoeken zijn bij ons niet nodig.”

Eindhovens Dagblad – hoofdredacteur John van den Oetelaar

„Iedereen heeft nu pasklare antwoorden op wat we moeten doen – daar stoor ik me aan. Ik ben eerlijk gezegd zoekende. Er is niet plots een tsunami van boze witte mannen. Het ligt subtieler. We moeten evenwichtig verslag blijven doen. Het ‘ongenoegen’ is complex, loopt door alle bevolkingslagen heen. Het is niet: laten we een jaar in een achterstandswijk gaan wonen. Daar ben je er niet mee.”

Omroep WNL – hoofdredacteur Bert Huisjes

„Veel tv-programma’s gaven Trump te weinig krediet. Nieuwsuur, Pauw, De Wereld Draait Door. Zij keken de verkeerde kant op. WNL is een kleine speld in de hooiberg van de NPO. WNL Opiniemakers heeft in het na- en voorjaar slechts zes keer een half uurtje. Een programma dat wij willen maken, is bijvoorbeeld een reportageserie over de bezorgde burger. Met iemand als Jan Dijkgraaf.”

De Gelderlander – hoofdredacteur Peter Jansen

„Wij gaan op zoek naar ‘onze’ boze burger. Het weekend na de verkiezingen in de VS plaatsten we er vier op de voorpagina. En een oproep je te melden als je boos bent. Het is afwachten wat daar uitkomt: vijftig of vijfhonderd reacties? In aanloop naar de Nederlandse verkiezingen willen we hier meer aandacht aan geven.”

Twentsche Courant/Tubantia – hoofdredacteur Martha Riemsma

„Natuurlijk hebben we het gesprek gevoerd na de verkiezingen. Onze conclusie: we gaan even niks doen. Als het goed is, zitten we al op de hartslag van de samenleving. De stadsredactie Enschede werkt aan nieuwe initiatieven. Zij laten bijvoorbeeld burgers onderwerpen bepalen. Ik moet wel zeggen: het voelt ongemakkelijk. Als je blind bent, weet je niet wat je niet ziet. Zie ik het ook niet?”

Nieuwsuur (NOS/NTR) – hoofdredacteur Joost Oranje

„Dat de bezorgde burger niet in Nieuwsuur aan bod is gekomen, is aantoonbaar niet waar. Ik kan je een lijst onderwerpen sturen: mensen die gekort werden op hun uitkering, werkende armen, een terugblik op Vogelaarwijken. In de voorbereiding op de verkiezingen in Nederland zijn we wel om tafel gaan zitten. We gaan meer het land in. Niet voxpopjes halen, maar op zoek naar mensen die zich misschien minder stevig uiten, maar zich óók in de steek gelaten voelen.”

De Stentor – hoofdredacteur Allard Besse

„Wat we van plan zijn: we gaan deze bezorgde mensen verder ‘uitdiepen’. Wat zit achter het ongenoegen? Waar wonen ze? We gaan opnieuw met ze spreken, hoe ziet hun wijk eruit? We laten burgers vaak figureren bij een nieuwsaanleiding. Nu is de aanleiding diffuser. Juist met de burger in gesprek gaan zonder dat een directe gebeurtenis daaraan voorafgaat.”

NRC – adjunct-hoofdredacteur Egbert Kalse

„We zijn niet speciaal op zoek naar de boze witte man, maar we proberen verslag te doen van wat leeft in Nederland. Dat doen we sinds de jaren negentig onder meer met onze buurtonderzoeken, waarbij tientallen verslaggevers het land in gaan om letterlijk met honderden mensen te spreken. In aanloop naar de verkiezingen van maart 2017 zijn we in de zaterdagkrant begonnen met een serie waarin verslaggevers Jutta Chorus en Bas Blokker aan de hand van een actuele vraag het land in trekken.”