Investeringsmiljoenen Google gaan naar Blendle, FTM en factchecksoftware

Foto AP/ Marcio Jose Sanchez

Google investeert 24 miljoen in 124 Europese journalistieke projecten. Daarbij zijn vijf Nederlandse initiatieven, die bij elkaar een half miljoen euro ontvangen van het Digital News Initiative Innovation Fund. Google investeert onder meer in Blendle, FTM Media (Follow the Money) en De Coöperatie.

Met Blendle kunnen gebruikers losse artikelen kopen van Nederlandse en buitenlandse kranten en tijdschriften. Door de financiering kan Blendle investeren in het ontwikkelen van een aanbevelingssysteem. Daarmee ontvangen gebruikers op verschillende momenten van de dag een gepersonaliseerde selectie krantenartikelen, op basis van wat ze eerder gelezen hebben.

Follow the Money publiceert economische en financiële onderzoeksjournalistiek. Het platform gaat nu investeren in het ontwikkelen van interactieve elementen op de site, waarmee de lezer kan bijdragen aan lopende onderzoeken.

De Coöperatie wil een digitaal platform aanbieden om opdrachtgevers en freelancers samen te brengen, in de vorm van arbeidsbemiddeling en met het aanbieden van co-creatieve werkplekken. Met het geld wil De Coöperatie software ontwikkelen waarmee zelfstandige journalisten beter en makkelijker hun eigen teksten kunnen schrijven, vormgeven en publiceren.

Er zijn initiatieven in 25 verschillende landen gefinancierd, die volgens het bedrijf stuk voor stuk „innovatie in de nieuwsbranche” voorstaan.

Interessant is dat een van de projecten het Britse FullFact is, een organisatie die werkt aan software die nieuwsberichten automatisch kan factchecken. De opkomst van nepnieuws en misleidende artikelen op internet is een heet hangijzer bij onder meer Facebook en Google, omdat het een grote rol zou hebben gespeeld bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

Dit is de tweede keer dat Google een ronde van investeringen in de Europese journalistiek bekendmaakt; vorig jaar gebeurde dat voor het eerst.