In de verkeerstoren hoopten ze juist op een kilometertje meer

Verkeershinder

487 kilometer file stond er donderdag tijdens de spits. Bij de VerkeersInformatieDienst zagen filelezers een recordhoeveelheid naderen.

Foto Jordy Rietbroek

Frank Boer (32) tuurt naar rode achterlichten op een televisiescherm. Voor hem hangen beelden van 37 snelwegen, waarop hij voor de VerkeersInformatieDienst (VID) het verkeer in de gaten houdt. Het is 15.53 uur, en er staat 100 kilometer op de weg. „De basis is gelegd”, zegt Boer. Normaal gesproken staat om dit tijdstip nog niet de helft van dat aantal kilometers, legt hij uit, maar vandaag zijn de forenzen vroeger dan anders naar huis vertrokken.

Ze zijn gewaarschuwd, namelijk. De spits van donderdag zou de drukste van het jaar worden, berichtten de ANWB, Rijkswaterstaat en de VID. Het te breken aantal kilometers: 556, de score van 1 november. Vanuit de verkeerstoren – eigenlijk gewoon een kantoor op de begane grond – volgen Boer en collega Bas van de Beek (25) de voortgang, of het gebrek daaraan. Aan de muur hangt een gigantische wegenkaart. Van de Beek en Boer schrijven updates, lezen fileberichten voor op de radio en twitteren zich een ongeluk. En daar zien ze tweets met de vaste grapjes binnenkomen. Boer kent ze inmiddels: ‘Max Verstappen kan het ook in de regen’, ‘Minder, minder, minder!’ en natuurlijk: ‘Wat veel vrouwen achter het stuur vandaag’.

We zijn over de helft

16.26 uur. Er staat 270 kilometer aan auto’s stil. Aan de kleur autolampen zien de filelezers in welke richting het niet doorrijdt. De A12 bij Nieuwegein: geel, dus tegemoetkomend. Op de A5 bij Westpoort: rood, wegrijdend. De A10 bij Nieuwe Meer: geel en rood. Dubbel pech.

16.35 uur. 316 kilometer, we zijn over de helft van het te behalen aantal kilometers, en er wordt gelachen in de verkeerstoren. Op de A16 hebben de camera’s bij toeval een filebotsing gefilmd. Een auto zit vast aan de trekhaak van zijn voorganger.

Advies over omrijden geven Boer en Van de Beek niet. Dat heeft in de Randstad – veruit het drukst – ook geen zin. „Bij een ongeluk op de A6 zou omrijden via de A2 het advies zijn, maar kijk.” Boer gebaart naar het scherm, waar het enige wat beweegt een zwerm vogels is, hoog boven het stilstaande metaal op de A2.

17.22 uur. Terwijl de files oplopen naar totaal 424 kilometer is het ook in Lijnden spits. Aan twee televisieploegen vertelt Boer dat de auto’s bij regen meer afstand houden, en dat dat de belangrijkste reden is voor het toegenomen aantal files. Het is aanpoten voor de filelezers, want de filebulletins van Boer en Van de Beek voor de radio moeten ieder halfuur de lucht in én er zijn nu veel journalisten met vragen.

17.38 uur. Op honderd plaatsen in Nederland staat nu samen 487 kilometer blik stil. De spits is in de topdrie van het jaar beland, en wel op de derde plaats. Toch lijkt de groei eruit. Gaan we het nog halen? Boer ziet het jaarrecord wel sneuvelen. „Overal een kilometer erbij, en we zijn er.”

18.05 uur. Het loopt anders. Grote ongelukken blijven uit, waardoor het verkeer ook vrij snel weer op kan trekken. Het hoogtepunt is geweest. Het aantal kilometers zakt terug en blijft hangen rond de 450 kilometer. De drukste spits van het jaar? Nee. Maar zoals Boer het tegen de journalisten verwoordt: „Als je erin staat, duurt het allemaal veel te lang.”