Herfstoffensief tegen gevallen blad

Schone straten

Met blazers, harken en veegwagens gaat Rotterdam herfstbladeren te lijf. Voor de Kerst moet vier ton zijn verwijderd. Op pad met een wijkreinigingsteam.

Foto Jordy Rietbroek

De herfst mag officieel dan beginnen op 21 september, voor Stadsbeheer Rotterdam is dat steevast twee weken later. Vanaf week 40 rukken veegploegen uit om straten bladvrij te maken. Voor de Kerst hopen ze zo’n vier ton aan bladeren te hebben weggewerkt.

„ Dat kunnen we niet wegblazen maar moeten we weg harken. Vooral onder geparkeerde auto’s is dat niet altijd even gemakkelijk. Het verkeer is vaak ook lastig. Mensen hebben geen geduld meer, zien ons bezig maar verwachten dat we stoppen of aan de kant gaan”, zegt Wies Goercharan. De dertiger in zijn blauwe overal en oranje fluor jack is druk in de weer met een bladblazer op de Rodenrijselaan in het Oude Noorden. Oordopjes beschermen hem tegen het lawaai, een stoffen mondkapje en veiligheidsbril tegen opvliegend vuil. Met drie andere ‘voormannen’ trekt hij ‘stroken’. Ze blazen platanenbladeren vanaf de huizen richting de rijbaan. Vier collega’s van de ‘harkploeg’ vegen het bladafval met bladharken bij elkaar zodat de twee veegwagens het makkelijk kunnen verwerken. Het team is een van in totaal zes wijkreinigingsteams (WRT) in Noord en Kralingen Crooswijk. Rotterdam telt alles bij elkaar zo’n vijftig van die teams, weet WRT-manager Wim van Tiggele.

Als het vriest, loopt de machine vast.

Het jaarlijkse herfstoffensief is nodig omdat nat blad voor gladde fietspaden en wegen zorgt. De bladeren kunnen ook regenwaterputten verstoppen of – erger – de riolering. Daarom moet de straten zo snel mogelijk bladvrij. Vroege nachtvorst is daarbij de grootste vijand, zegt Van Tiggele. „Ons doel is voor de Kerst alle straten bladvrij te hebben maar bij vorst kunnen we onze veegwagens niet gebruiken. De bladeren worden in de opslagtanks met water samengedrukt. Als het vriest, loopt de machine vast.” Achterlopen op het schema heeft nog een ander nadeel: Oud en Nieuw. „Het vuurwerkafval betekent extra werk omdat het gescheiden moet worden van het bladafval dat naar de gft-verwerker gaat.”

Dat verwerken gebeurt bij Indaver, waar de bladeren op duurzame wijze worden verwerkt tot compost. Voor het zo ver is, moeten nog een aantal tussenstadia worden doorlopen. Van Tiggele: „Onze veegwagens rijden zodra ze vol zijn naar tijdelijke ‘bladlocaties’ in de buurt, plekken afgezet met hekken. De containerdienst haalt de bladeren op en vervoert ze naar de stortplekken. Daar wordt het bladafval samengeknepen zodat het naar de verwerker kan.”

Mensen – vooral fietsers – hebben hoge verwachtingen.

De gemeente Rotterdam beschikt sinds vorig jaar over een geheim wapen: de Dulevo. Deze veegmachine werkt sneller dan de oudere en kan meer blad tegelijk verwerken, zegt Van Tiggele. „De Dulevo werkt als een stoffer en blik waarbij een jakobsladder de bladeren omhoog transporteert. De oudere Ravo’s werken schoner dankzij hun zuigsysteem zoals een stofzuiger maar kunnen niet te veel blad tegelijk aan. Daarom laten we ze naast elkaar opereren.”

De bladblazers hebben als brandstof Aspen 2, een tweetakt alkylaatbenzine die 99 procent schoner is dan gewone benzine. „Elektrische blazers zijn nog duurzamer. Er is een aanbesteding voor geweest en in sommige wijken wordt er al mee gewerkt. Wel even wennen want ze zijn veel stiller en minder krachtig,” zegt de WRT-manager.

Het probleem met de bladeren is volgens hem dat ze tegelijk vallen. „Er is elk jaar zo’n moment dat alles naar beneden komt. Door de lange nazomer was dat dit jaar pas begin november. Vooral platanen verliezen veel blad tegelijk. Daarom doen we straten zoals deze het eerst. Mensen – vooral fietsers – hebben hoge verwachtingen. Denken dat de straten meteen schoon kunnen zijn. Maar dat is een utopie. „Wij zijn overgeleverd aan moeder natuur,” aldus Van Tiggele.