Eerste cijfers Ahold Delhaize voldoen aan verwachtingen

Bij het supermarktbedrijf dat deze zomer ontstond na fusie van Ahold en Delhaize steeg zowel de omzet als de winst licht.

Het nieuwe logo van Ahold Delhaize voor het hoofdkantoor van het gefuseerde supermarktconcern in Zaandam. Foto Koen van Weel / ANP

De nieuwe supermarktreus Ahold Delhaize heeft de afgelopen maanden meer omzet en meer winst behaald. Het Nederlands-Belgische concern kwam in het derde kwartaal uit op een operationele winst van 513 miljoen euro, zo bleek donderdag bij presentatie van de eerste gezamenlijke kwartaalcijfers. Dat was grofweg in lijn met de verwachtingen.

De cijfers van beide supermarktbedrijven, die in juli van dit jaar definitief samengingen, zijn gecorrigeerd voor de gevolgen voor de fusie. Op die manier lijkt het net alsof Ahold – dat de overhand had bij de fusie – een reusachtige sprong in omzet en winst heeft behaald. Na die correctie lag de operationele winst vorig kwartaal 4 procent hoger dan een jaar eerder.

Met 513 miljoen voldeed de winst min of meer aan de verwachtingen van marktkenners die voor het openen van de boeken waren gepeild door financieel persbureau ABM. Ook de omzet kwam overeen met de voorspellingen. Ahold Delhaize verkocht vorig kwartaal voor meer dan 14,5 miljard euro aan producten, een toename van 2,6 procent in vergelijking met vorig jaar.

De Amerikaanse markt blijft moeilijk

Eigenlijk in alle markten waar Ahold Delhaize nu actief is werd meer verkocht. Zo nam de omzet in thuishavens Nederland en België toe met respectievelijk 4,3 en 1,7 procent. Ook in Midden- en Zuid-Europa werd veel meer afgerekend aan de kassa. Datzelfde geldt overigens voor de Amerikaanse tak, maar daar blijft het bedrijf last houden van moeilijke marktomstandigheden.

Topman Dick Boer laat in een verklaring weten verguld te zijn met de eerste gezamenlijke resultaten van het fusiebedrijf. Die tonen volgens hem de “kracht en veerkracht” van alle merken die onder het bedrijf vallen. “Ahold Delhaize heeft duidelijke vooruitgang getoond in ons eerste kwartaal samen en we blijven onze plannen voor na de fusie doorvoeren”, stelt hij.

De nettowinst van het gecombineerde bedrijf kwam uit op 236 miljoen euro, zo is te lezen in de kwartaalcijfers. In hoeverre dat getal verschilt van de winst een jaar geleden is onduidelijk, aangezien Ahold Delhaize geen gecorrigeerd winstcijfer geeft over het derde kwartaal van 2015.